Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Avinstallalera Disgen 2016

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Hej. Nej. Om du inte själv vet vad dina datamappar heter eller vart du har flyttat dem, måste du ta hjälp av en fadder.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Tack, jag får ta hjälp av en fadder. Men det här ett ett bra första steg, och lärorikt. :-)

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Hej igen! Principiellt kan jag tillägga att man INTE själv skall pilla i Disgens datamappar med utforskaren, om man inte är tekniskt kunnig, van att använda utforskaren, och känner till hur Disgen använder sina datamappar. Enda gången är när man skall lägga in sina bilder (t.ex. släktfoto och porträtt) i DgPic, men gör det då i rätt Datamapp, om du har flera datamappar du växlar mellan, när du forskar i olika släkter.
    Risken är annars att du av misstag tar bort hela din släktforskning eller gör datamappen obrukbar.

Det finns ju mycket hjälp att få, dels via online-hjälpen i programmet (Hjälp i menyn) och i den omfattande handledningen på vår hemsida. Läs speciellt om konvertering av datamappar från Disgen 8 och vilka problem som då kan upptäckas i dina registrerade uppgifter i Disgen 8.

Avinstallation är inte nödvändigt. Viktigt att förstå skillnaden mellan program och data. Programmet installeras på en dator, och för att kunna läsa Disgen2016-datamappar, men är helt skilda från dem. Data är de datamappar som innehåller din släktforskning i det format som Disgen 2016 kan öppna och bearbeta. Du kan jämföra med programmet Word (=program) och dina dokument (= data) som du kan skapa, öppna eller ändra med hjälp av programmet Word. Alla datafiler kan flyttas till valfri annan dator och kan läsas eller bearbetas där, OM motsvarande program har installerats även på den datorn. Det gäller även Disgen.
    Avinstallation tar bara bort programmet, alla dina datamappar och datafiler finns kvar, men man kan ju inte använda dem förrän du installerat programmet igen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Jag har nu gjort en ny konvertering av alla datamappar. Samtliga datamappar blir aktiva när jag trycker på använd. Jag är nöjd så här långt. Visserligen har jag inte nu tillgång till det som jag har forskat i disgen 16. men jag har backup på det i ett USB minne så jag borde kunna föra över det till dagens konverteringsprojekt. Men jag tar en paus från det. Förhoppningvsis kan jag plocka fram det. I annat fall så har jag ju tillgång till mina husförhörslängder igen och fortsätt där jag konverterade från 8an förra gången.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •