Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Avinstallalera Disgen 2016

  1. #1

    Curt Johansson
    Medlemsnr
    51846
    Inlägg
    4

    Avinstallalera Disgen 2016

    Hur kan man avinstallera Disgen 2016 för att göra en "ren" installation.
    Hur får man bort alla registervärden från tidigare installationer.
    Finns det något program som kan rensa Disgens registervärden?
    Eftersom den nuvarande installationen efter uppgradering till 2016.3 är näst intill oanvändbar vill jag göra en helt ny installation.
    Eller måste man göra en fabriksåterställning av datorn?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag har skickat ett mail till dej för att reda ut vad du vill göra. Fabriksåterställning är aldrig nödvändig.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Inlägg
    13
    Skall jag avinstallera Disgen 16? Jag har "städat" i utforskaren. Lagt upp mappar och undermappar, fått struktur med sk träd imed dokument och bilder och känner mig nöjd. TILLS jag går in på ikonen Disgen 16 och då kommer det upp i fönstret Disgen 16 Information utropstecken, "Den datamapp som Disgen använde är inte tillgänglig längre" t rycka ok eller hjälp. Om ok kommer först hantera datamappar upp. Alla mina datamappar syns i fönstret när
    jag markerar en av datamapparna så är rutan ANVÄND vit, dvs ej aktiverad. VD HAR HÄNT? Jag har säerhetskopierat för några dagar sedn och jag har sparat i separat hårddisk också för några dagar sedan. har kanske slktforskat 10 timmar efter säkerhetskopieringen. Har naturligtis 8:an kvar. Vad skall jag göra?
    Senast redigerat av Sigborg den 2016-11-17 klockan 20:22.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Disgen 2016 arbetar ju med datamappar, antingen en eller flera (om du forskar i flera släkter).
    Och Disgen håller reda på vilken som du använde senast (sparar exakta namnet och var den fanns).
    Om du med hjälp av utforskaren ändrar namn på din datamapp, eller flyttar den, då kommer det meddelandet du fick.
    I "Hantera datamappar" väljer du då "Lägg till befintlig" och letar upp din datamapp igen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Inlägg
    13
    Tack för snabbt svar. Jag har antagligen öndrat namn eller flyttat mina datamappar, därav meddelandet.
    När ja i rutan Hantera datamappar läser under status Finns inte, Namn där finns mina namn på olika datamappar (släktforskar åt vänner i olika datamappar). Sedan står det Beskrivning Konverterat från disgen 8.2 iC\Users\Public\Documents\Dg8Datanamn på datamappen, arkivet Stand, Sen sökväg C:\Users\Inga Berfors Documents\Disgen. Begripligt?

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Ja, för mej. Om man inte själv anger annat, så hamnar vid konverteringen dina Disgen2016-datamappar i det som kallas "Mina dokument" i en mapp som heter Disgen. Alltså normalt finns dina datamappar i Disgen 2016 som undermappar till mappen Disgen, som finns i "Mina dokument".
    Status "Finns inte" innebär att du själv (med utforskaren) flyttat den, ändrat namn på den eller tagit bort den.
    Du har 2 alternativ:
    1) Flytta tillbaks datamappen till "rätt" ställe med rätt namn ELLER
    2) Välj "Lägga till befintlig" och leta upp din datamapp. Sen tar du bort raden med "Finns inte"
    Gör detta för alla dina datamappar (olika släkter).
    Det är viktigt att du håller reda på dina Disgen-datamappar, för de innehåller ju din släktforskning.
    Säkerhetskopiera dem ofta till externt minne. Datorn kan ju gå sönder.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Inlägg
    13
    Jag väljer 2) Trycker på "Lägga till befintlig" och då kommer fönstret Välj en existerande datamapp. Den här datorn-Lokal disk (C Därefter Namn: Senast ändrad Typ. under det Mappar med olika namn och någr är datum 2016. Skall jag öppna de mappar under Namn som är daterade i år och förhopppningsvis hitta mina släktforskardatanamn med vänners namn. Är jag på rätt spår?


    När jag trycker på Den här datorn och sen går in i mappen Dokument och öppnar en mapp som heter Disgen och en mapp som heter Disgen 2016 åtgärdade 20161117 och 201118 finns inget som verkar bekant. Det kommer upp en ruta. Fewl Mappen är inte en Disgen-datamapp. Jag har nog varit för ivrig i mitt stödande ii utforskaren och plockat bort någon viktig fil. Får nog ge upp och börja om från början,
    Senast redigerat av Sigborg den 2016-11-18 klockan 00:03.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej. Nej. Om du inte själv vet vad dina datamappar heter eller vart du har flyttat dem, måste du ta hjälp av en fadder.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Inlägg
    13
    Tack, jag får ta hjälp av en fadder. Men det här ett ett bra första steg, och lärorikt. :-)

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej igen! Principiellt kan jag tillägga att man INTE själv skall pilla i Disgens datamappar med utforskaren, om man inte är tekniskt kunnig, van att använda utforskaren, och känner till hur Disgen använder sina datamappar. Enda gången är när man skall lägga in sina bilder (t.ex. släktfoto och porträtt) i DgPic, men gör det då i rätt Datamapp, om du har flera datamappar du växlar mellan, när du forskar i olika släkter.
    Risken är annars att du av misstag tar bort hela din släktforskning eller gör datamappen obrukbar.

    Det finns ju mycket hjälp att få, dels via online-hjälpen i programmet (Hjälp i menyn) och i den omfattande handledningen på vår hemsida. Läs speciellt om konvertering av datamappar från Disgen 8 och vilka problem som då kan upptäckas i dina registrerade uppgifter i Disgen 8.

    Avinstallation är inte nödvändigt. Viktigt att förstå skillnaden mellan program och data. Programmet installeras på en dator, och för att kunna läsa Disgen2016-datamappar, men är helt skilda från dem. Data är de datamappar som innehåller din släktforskning i det format som Disgen 2016 kan öppna och bearbeta. Du kan jämföra med programmet Word (=program) och dina dokument (= data) som du kan skapa, öppna eller ändra med hjälp av programmet Word. Alla datafiler kan flyttas till valfri annan dator och kan läsas eller bearbetas där, OM motsvarande program har installerats även på den datorn. Det gäller även Disgen.
    Avinstallation tar bara bort programmet, alla dina datamappar och datafiler finns kvar, men man kan ju inte använda dem förrän du installerat programmet igen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Inlägg
    13
    Jag har nu gjort en ny konvertering av alla datamappar. Samtliga datamappar blir aktiva när jag trycker på använd. Jag är nöjd så här långt. Visserligen har jag inte nu tillgång till det som jag har forskat i disgen 16. men jag har backup på det i ett USB minne så jag borde kunna föra över det till dagens konverteringsprojekt. Men jag tar en paus från det. Förhoppningvsis kan jag plocka fram det. I annat fall så har jag ju tillgång till mina husförhörslängder igen och fortsätt där jag konverterade från 8an förra gången.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •