Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad listas under "Bland senaste"?

  1. #1

    Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlägg
    49

    Vad listas under "Bland senaste"?

    I fönstret "Välj person" finns en flik "Bland senaste". Enligt handledningen skall de som visas under denna flik vara de personer som jag "senast registrerade eller redigerade". Stämmer detta verkligen?
    Jag har exempelvis redigerat namn och lagt till ny flagga utan att den redigerade personen kommit med under "Bland senaste". I stället har den person jag råkat ha "aktiv" när Disgen avslutades kommit med. Vilka är villkoren för att en person skall hamna under "Bland senaste"?

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Nej, handledningen stämmer nog inte. I "Bland senaste" hamnar, enligt handledningen för Disgen8, a) den person som var centrumperson när du senast avslutade Disgen; b) en person som du "kopplar loss"; c) om du högerklickar på en person i FÖ och väljer "Till listan över senaste personer". Jag tror inte det är ändrat sedan Dg8.

  3. #3

    Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlägg
    49
    Ja, det verkar som du har rätt. Då det är ganska meningslöst att få en lista på de personer som råkat vara centrumpersoner när Disgen stängs hoppas jag att programmet nu anpassas till handledningen.

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag tycker att nuvarande funktion är den bästa kompromissen. Det har fungerat alldeles utmärkt i Dg8. Det viktigaste är att i listan ha den som var centrumperson då du stängde Disgen, för då kommer du tillbaka till den personen och kan fortsätta där du slutade då du startar Disgen nästa gång. Att personer som kopplas loss också hamnar där är nödvändigt, annars blir det krångligt att hitta dem om du vill radera dem. I övrigt kan du själv manuellt lägga en person till listan. Att där automatiskt lägga alla personer som man råkar ändra/redigera under en session skulle göra listan allt för omfattande och därmed oanvändbar.

    Handledningen bör därför korrigeras.
    Senast redigerat av Edgar den 2016-11-27 klockan 11:09. Anledning: Lagt till om handledningen

  5. #5

    Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Inlägg
    49
    Vi arbetar nog på olika sätt och därför skulle jag helst vilja att Disgen fungerade som det beskrivs i handledningen. Tänk vad fint det vore om villkoren att hamna bland senaste vore valbara!

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Handledningen behöver uppdateras.

    Pilarna för "Gå till föregående person" och "Gå till nästa person" kanske kan vara till glädje.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •