Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: flytta till ny dator

  1. #1

    flytta till ny dator

    Ska väl installera skivan, men hur ska jag flytta mitt innehåll?

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Du läser in den säkerhetskopia du förhoppningsvis har från din gamla dator.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3
    ok tack, jag lusläser nu handledningen så ska det nog gå bra

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag var nog lite hastig när jag svarade dig i går natt, min ursäkt är att det var sent, så jag kollade inte ordentligt vilket forum du skrev i.

    Då du skrev att du skulle installera skivan, utgick jag från att det rörde sig om Disgen 8,2, Disgen 2016 har aldrig distribuerats på CD skiva.

    Förutsättningen för att du kan göra som jag föreslog, är att det är samma version av Disgen du har gjort backup kopian med som den du skall läsa den in i. Antingen skall båda vara version 8 eller också skall båda vara 2016.4.

    Är det olika versioner skall det lite handpåläggning till som en fadder kan hjälpa dig med om du inte klarar det själv.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5
    japp har fått till det nu.... tack

  6. #6
    m00206s avatar
    Björn Zötterman
    Medlemsnr
    206
    Ort
    Saltsjöbaden
    Inlägg
    4
    Men om jag vill kopiera hela dg2016data för att kunna jobba på en annan dator, är det då bättre att använda sig av backupfunktionen eller ska jag helt enkelt köra en vanlig windows-kopiering?

  7. #7
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag skulle nog installera Disgen 2016 på den nya datorn, sedan läsa in backup filen från den gamla datorn.

    Det är såväl enkelt som säkert att allt som skall med kommer med.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  8. #8
    m00206s avatar
    Björn Zötterman
    Medlemsnr
    206
    Ort
    Saltsjöbaden
    Inlägg
    4
    Jag gjorde som du skrev, och tog en backup på den ena datorn. Så läste jag in backupen på den andra datorn, men inga kartor kom fram. Istället fick jag felmeddelandet att programmet inte kunde läsa kartfilerna. När jag granskade textfilen till backupen såg jag att DgMap, som låg direkt under DG2016Data-mappen, nu hade hamnat under DGgPic-mappen! Jag flyttade tillbaka DgMap och vips fick jag fram kartor. Men något fattades. Inga av de ekonomiska kartor jag lagt in hade kommit med. Vid granskning av textloggen såg jag att där endast fanns jpg-filer i DgMap, inte bmp, som jag lagt in. Är detta ett fel, eller måste man alltid först konvertera Lantmäteriets bmp-kartor till jpg innan man lägger in dem i DisGen?

  9. #9
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Något verkar att ha gått fel för dig. Jag är inte så inatt i själva programmets inre liv att törs säga vad det är som har gått fel.

    DgMap skall inte hamna i DgPic, det är det första felet. Varför det har gjort det kan jag inte svara på, om det är ett fel i backup funktionen hos dig eller om det är något du har råkan ställa in fel, kan jag inte svara på.

    Det andra felet (om man nu kan kalla det ett fel) är att dina BMP filer tillsynes inte har kommit med över. Eller var ligger de?

    Som du kan se i en annan tråd i detta forum skall det fungera även med BMP filer, men då de är ganska stora äter de minne så du kan få andra problem där.

    I de utmärkta anvisningar Björn Johansson har skrivit om konvertering av kartfiler till ett format passande till Disgen, för al del till Disgen 8.2d men principen är nog lika, rekommenderar han att man konverterar filerna till JPG, och det har jag gjort med de filer jag själv har konverterat från andra kartor till Disgen.

    När det gäller det konstiga beteende av DgMap mappen vid backup/återläsning hoppas jag någon av de duktiga utvecklare kan svara på om det är programfel eller användare fel. Jag har inte varit med om det förut när jag har kört backup filer eller läst in samma.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Om man är någorlunda bekant med Windows Utforskaren, förefaller det såväl enklare som säkrare att kopiera över Dg2916Data-mappen med hjälp av Utforskaren. Något verkar ha gått snett vid säkerhetskopieringen. Låg verkligen .bmp-filerna i ursprungliga DgMap-mappen?

  11. #11
    m00206s avatar
    Björn Zötterman
    Medlemsnr
    206
    Ort
    Saltsjöbaden
    Inlägg
    4
    Jag har hittat problemen. Dels hade jag tidigare någon gång tydligen råkat kopiera in DgMap under DgPic, så den fanns två ex. Tydligen kom bara det felaktiga exet med i säkerhetskopieringen. Dels låg mina nya bmp-filer i den "rätta" DgMap, och kom därför inte med över.
    Frågan kvarstår dock varför backupen tog med fel mapp, och inte båda?
    Jag har nu också testat att konvertera en kartfil från bmp till jpg, och sedan gå in i map.ini och ändra filnamnet. Det gick utmärkt. Även att ändra andra parametrar för kartan. Tydligen är detta det enklaste sättet att fixa småfel på.

  12. #12
    ok tack

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •