Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilder

  1. #1

    Bilder

    Hej

    Vad gör jag för fel.
    När jag matat in bilder och senare söker efter dessa bilder vid utskrift är vissa bilder borta men det finns en text om vad bilden heter. Skall det vara så.

    Bosse

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Lite svårt att veta vad du menar, men det låter som om att det du ser är en text med bildens filnamn. Står det även att den saknas? I så fall ligger inte bilden kvar på samma ställe i datorn som den låg på när du la in bilden i disgen.

  3. #3
    Hej

    Jag ser en text med bildfilens namn skall det vara så.
    Innebär det att jag måste hämta bilderna varje gång jag skall skriva ut en sida.

    Bosse

  4. #4

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Om du i Personöversikten har en Bildnotis så i PÖ syns bara länken, men klickar du på notisen så ska bilden komma upp.
    Om den inte gör det så finns inte bilden på det ställe som pekas ut i länken.
    Bilden ligger inte fysiskt i databasen utan i filsystemet.

    Om bilden syns så fungerar utskriften och export till html.

  5. #5
    Hej
    Det fungerar fortfarande inte.
    Jag tar fram centrumpersonen, ändra personnotis, Notiser, Bild, Bildtext, där står det Filen.....................DGPic/IMG- 2659 JPG saknas
    Om jag går till utskrift för ansedel och till granska kommer samma text fram med den skillnaden att den text som jag skrev för bilden finns med.
    Om jag hämtar bilden på nytt i DGPic så lägger den sig rätt, men stänger jag ned programmet så försvinner bilden.
    Vad gör jag för fel, eller är det så att jag hela tiden måste hämta bilderna på nytt.
    Har det någon betydelse var DGPic ligger i på disk C eller E.

    Bosse

  6. #6
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    I princip ska det inte spela någon roll var DGPic ligger, så länge den alltid har samma sökväg, men det rekommenderas å det bestämdaste att använda den DGPic som finns i Disgens datamapp, dvs i samma mapp som alla dina disgen-data finns.

  7. #7

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag använder aldrig "-" utan "_" istället. Inga mellanslag i filnamn. Inga ÅÄÖ. Det sitter i ryggmärgen sedan mycket länge då filnamn inte kunde innehålla alla tecken.
    Jag vet att jag har haft problem med när bildfilen heter något på xxxxx.JPG i DIS och xxxx.jpg i filsystemet. Hur det är nu vet jag inte.
    Tipps byt filnamn på filen under DGpic och Hämta filen på nytt och glöm inte att trycka på "OK".

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ser du bilden när du hämtat den och innan du trycker på OK i bildnotisen?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •