Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: sortera barn

  1. #1

    sortera barn

    är det fler än jag som får avbrott i Disgen 2016 -5 när man försöker sortera om barnen
    Har läst releasenotes
    jag har inte windowsförstoring (hur gör man det?) - och jag flyttar barnen uppåt och det krashar ändå. (sätter en flagga o väntar på nästa release?)
    testat på annan dator - där kan jag flytta både upp o ner. min normala dator är kanske lite speciel?
    jo den har 150 procent - står - rekommenderat. ändrade tillfälligt o då fungerar det
    (med 150 procent går det inte att flytta upp barnen heller)
    Senast redigerat av Evafalk den 2016-12-24 klockan 18:02.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Detta är ett känt fel, och ska senare justeras.
    Om man använder Windows förstoring 125%, 150% eller högre, kan man få ett allvarligt fel när man flyttar ett barn nedåt i en barnaskara.
    Rådet är att i stället flytta övriga barn uppåt.
    Men jag har testat att bara flytta uppåt, och har ibland fått ”Krasch” även då.

    Jag har 125% Windows förstoring och drabbas av detta i både Disgen 8.2d och nu i 2016.5.
    Olle Olsson

  3. #3

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Problemet är att mitt windoesprogram rekommenderar 125% så efter en stund när jag ställt om till 100% går det tillbaka till 125%. Krascherna kommer även när man försöker flytta familjer. Verkligen enerverande. Har väntat i 18 månade nu på en fix. Med 100% på skärmen går det knappt att läsa bokstäverna eftersom det blir font 6. Detta är verkligen något DIS måste fixa.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Christer, hur fungerar det om du följer våra rekommendationer att flytta de andra barnen uppåt istället? Vi tror att problemet är relaterat till dpi-problematiken och därmed kommer att bli löst till kommande betalversion.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    SE MITT SVAR PÅ ANNANPLATS. dET SPELAR INGEN ROLL LÄNGRE OM MAN FLYTTAR UPP ELLER NER ELLER FLYTTAR FAMILJER. KRACHERNA KOMMER OREGELBUNDET.
    Felet har nu funnits i minst 23 månader!!

  6. #6

    Lars Ungerswen
    Medlemsnr
    4047
    Inlägg
    1
    Har Disgen 2023. Försöker flytta barn inom barnkullen. Men den det barn jag vill flytta övergår till att bli centrumperson innan jag hinner flytta barnet. Vad gör jag för fel? Använder vänster musknapp för att "dra" barnet.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lars U Visa inlägg
    Har Disgen 2023. Försöker flytta barn inom barnkullen. Men den det barn jag vill flytta övergår till att bli centrumperson innan jag hinner flytta barnet. Vad gör jag för fel? Använder vänster musknapp för att "dra" barnet.

    1. tror du får mer svar om du lägger ett eget inlägg, ursprunget är 7 år gammalt.
    2. jag testade för skojs skull o jag kunde flytta barn med vänster mus - fick släppa strax ovanför dit det skulle - då dök det upp ett val flytta m.fl

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Lars U Visa inlägg
    Har Disgen 2023. Försöker flytta barn inom barnkullen. Men den det barn jag vill flytta övergår till att bli centrumperson innan jag hinner flytta barnet. Vad gör jag för fel? Använder vänster musknapp för att "dra" barnet.
    För mig låter det som att du kan ha något galet i musen så att det blir ett dubbelklick, som öppnar barnet som centrumpersonen, när du trycker ned musknappen för att flytta, en "kontaktstuds".
    Senast redigerat av Edgar den 2023-07-14 klockan 22:58.

  9. #9

    Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54
    En enkel metod, som fungerar även i andra sammanhang:
    I familjeöversikten, markera det barn du vill flytta inom kullen.
    Håll ner Ctrl och flytta barnet uppåt eller nedåt med upp- respektive ned-pilarna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •