Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: För stora kartfiler - minnet slut

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670

För stora kartfiler - minnet slut

Har börjat med kartfunktionen efter instruktion i Diskulogen 115. Efter tre kartblad från ekonomiska kartan tog det stopp. Minnet kan inte hantera flera kartor samtidigt. Min dator är väl bestyckad med minne. Bmp-formatet ger ju väldigt stora filer. Om jag sparar om till jpg-formatet i relativt bra kvalitet blir filen 1/28 -del av bmp. Kan jag använda detta format också? Alternativt hur skall jag göra för att visa hela byn samtidigt i kartbild. Tre kartbilder ger inte stor yta?
    Tillägg: Efter omstart av Disgen kunde alla kartorna inkluderas men det går lite trögt att skrolla. Fråga om effektivare filformat kvarstår dock.
    Senast redigerat av Ulf A den 2016-12-28 klockan 18:30.

Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Jag har också nyligen börjat arbeta med kartfunktionen och upplevt samma problem som Ulf A. Efter att ha följt anvisningarna i Diskulogen 115 och lagt in fem bilder av ekonomiska kartan var det stopp - minnet räcker inte. Men, vilket minne avses? Datorns internminne hade vid feltillfället kvar c. 1,5GB så, där verkar minne inte saknas. De kartbilder jag hittills lagt in i DgMap är något mindre än 0,5GB - är detta av någon anledning för mycket? Finns det några tumregler för vilken mängd kartor Disgen kan hantera utan minnesproblem.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Jag vill inte göra mig till expert, men jag har jobbat en del med kartor i Disgen 8.2d och även flyttat dem över i 2016 vid konverteringen till denna versionen.

Jag har hela gröna kartan för Malmöhus Län och delar av Häradsekonomiska kartan i min disgen, i båda fallen kartor jag själv har konverterat till Disgen enigt Björns anvisningar, själva kartbilderna har jag i JPG format och har inga som helst problem med minnet, utöver att det tar lite tid att uppdatera, men det är mitt eget fel då jag la för många kartor in. En bärbar dator av lite äldre modell har ju oftast inte den snabbaste processor på marknaden.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Hej!
    JPG-format funkar tydligen. Jag testade med att importera en bmp-karta (ekonomiska kartan). Sedan konverterade jag den till jpg-format med Photoshop Elements - 51%/medium storlek. 37.2 MB blev då 2,7 MB (1/27-del). Jag placerade kartan enligt anvisningarna och det ser bra ut. Det är svårt att avgöra om kvalitén har försämrats i jpg-format. Jag tycker det är acceptabelt även vid 200%. Photoshop är inget gratisprogram men jag tror att det finns sådana att ladda ner. Photoshop ger också möjligheten att justera bilden till önskat utseende, kontrast, ljushet etc. om det behövs. Man skulle ju önska att en modul för att spara i jpg-format läggs in i Disgen2016. Minnesproblemet är nog något annat som måste åtgärdas i grundprogrammet. När minnet tar slut får jag rekommendationen att stänga lager men måste klicka ett antal gånger för att bli av med meddelandet och kunna stänga lager.
    Generellt är ju jpg-formatet mycket bättre och mera gångbart idag än bmp- som bara tar onödig lagringskapacitet.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    XnView är ett gratisprogram som jag andvänt i många år. Har också Photoshop, men i XnView kan man med ett menyval konvertera 100 bilder på en gång från bmp till jpg, eller mellan olika upplösningar eller storlekar. Praktiskt. Programmet kommer med för vissa kameror också.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Göran Cederholm
    Medlemsnr
    23057
    Så har jag nu Photoshoppat och gjort om ett antal .bmp till .jpg. En .bmp på runt 70MB blev till en .jpg på 1,5- 2,0 MB. Detta innebar att DgMap reducerades med ett avsevärt antal MB.

Jag tittade sedan lite närmare på hur Disgen använde min dators RAM och såg då att det var ett i stort linjärt samband mellan hur många RAM-MB Disgen använde och antalet aktiva, visade kartbilder (i mitt fall från den ekonomiska kartan). För varje samtidigt visad kartbild "förbrukade" Disgen c. 80 MB. Detta antal var dessutom ungefär det samma antingen kartbilderna var .bmp eller .jpeg.

Av detta drar jag slutsatsen att jag med mitt nuvarande RAM aldrig kommer att kunna visa mer än 15-20 kartbilder samtidigt i Disgen och att minnesproblemet egentligen inte påverkas av kartbildernas format.
    Är jag helt ute och cyklar eller...?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •