Vid ett par tillfällen har jag fått felmarkeringen "ett allvarligt fel i Disgen" har inträffat. Åtminstone någon gång har det hängt samman med hopkopplingar och jag har känslan av att ha kommit något "snett" med musen och släppt i fel position. Ett exempel kan vara när jag vill föra över ett barn men hamnar på en ännu ej registrerad partner i raden ovanför och barnet har samma kön som makan/maken.

I vart fall måste jag, som jag förstår, återstarta Disgen. Den tänkta transaktionen blir självfallet ej genomförd, vilket jag förstår. Jag tror inte att några tidigare transaktioner faller bort.

Vidare verkar det som om senaste orter och senaste källor från "dagens" session ej kommer med vid återstart - det visas samma läge som vid föregående start av Disgen. Samma sak med senaste personer under "gubben" eller i spalten till höger i öppningsfönstret. Definitivt visas inte centrumpersonerna från de två fönstren vid den avbrutna transaktionen. För att enkelt återskapa läget borde åtminstone centrumpersonen/erna återfinnas under senaste personer vid denna typ av avbrott. Önskeläget är självfallet att Disgen varnar på något annat sätt än att avbryta sessionen.

Jag kan just nu inte precisera det mera än så men vill ändå framföra företeelsen.