Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Utflyttad/Flyttade

  1. #1

    Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlägg
    82

    Utflyttad/Flyttade

    När använder ni Utflyttad resp. Flyttade?
    Och hur inför ni Inflyttad (ser ingen sådant Notisnamn)?

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag har använt bara Flyttade-notisen sedan Dg8, eftersom man utifrån dess manual fick uppfattningen att Inflyttad- och Utflyttad-notiserna skulle utgå i framtida versioner, se bifogad bild. Det har också fungerat bra. Om man bara känner till Till-orten, lämnar man Från-orten tom och texten blir "Flyttade yyyy-mm-dd till Till-ort." och omvänt om man bara lägger in Från-ort, blir texten "Flyttade yyy-mm-dd från Från-ort".

    Notistypen Inflyttad finns åtminstone under "Lägg till Notis" i Personöversikten.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Edgar den 2017-01-10 klockan 17:44.

  3. #3

    Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlägg
    82
    Tack för svaret. Jag hade glömt att de två notiserna skulle försvinna.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tror inte att de kommer att försvinna eftersom GEDCOM inte stöder vår flyttnotis utan den måste delas upp i en inflyttad och en utflyttad.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlägg
    82
    Varför då behålla Flyttade-notisen.
    Det är ju i alla fall dubbelt för samma sak.
    Skall man nu alltså ta bort alla inlägg i Flyttade och i stället föra in på Utflyttad resp. Inflyttad?

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag antar att GEDCOM-exporten klarar att anpassa Flyttade-notisen till Utflyttad + Inflyttad. Flyttade-notisen är bra. Varför lägga in två notiser för samma flytt? Där borde GEDCOM förbättras på den punkten.

  7. #7

    Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54
    Jag tycker det är olämpligt med en gemensam in- och utfyttningsnotis baserad på en enda källa.

    Den uppgift om mål som lämnas vid utflyttningen stämmer många gånger inte överens med det verkliga målet, och den uppgift om avflyttningsort som lämnas vid inflyttningen kan också vara felaktig eller missuppfattad. Dessutom är datum oftast olika.

    Vi behöver därför separata ut- och inflyttningsnotiser:
    1) En utflyttningsnotis (gärna med noteringen ”till …”) med uppgift om aktuell källa.
    2) En inflyttningsnotis (gärna med noteringen ”från …”) med uppgift om aktuell källa.
    Senast redigerat av Joel Vogler den 2017-01-13 klockan 11:34.

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Perfekt med en enda flyttad-notis. Man slipper skriva gemensamma data (bl.a. kommentar och datum) flera gånger. Det är tydligare vid utskrifter o.s.v. Den kan innehålla flera källor. Självklart kollar man både från- och till-orten och lägger in båda källorna i samma notis. Behöver man gå tillbaka, behöver man också bara kolla en notis.

    Exakt det du föreslår får man om man
    1) i Flyttade-notisen lämnar Från-orten tom;
    2) i Flyttade-notisen lämnar Till-orten tom.
    Senast redigerat av Edgar den 2017-01-12 klockan 23:56.

  9. #9

    Tom Barckman
    Medlemsnr
    27488
    Inlägg
    82
    20292! Dina idéer är nog vad jag tycker också.

  10. #10

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Flyttade (2)

    Jag använder Flyttade konsekvent. Förmodar att GEDCOM kan dela upp det vid en eventuell export.

  11. #11
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Fram till för ett par år sedan använde jag in och ut flyttade, sedan gick jag över till att använda enbart flyttade notisen.

    Om jag nu minns rätt var det ett tips från Björn Johansson i samband med en kartkurs han höll här i Nynäshamn.

    Naturligtvis har jag hänvisning till såväl in som utflyttnings kyrkboken i flyttade noteringen.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •