Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dublettorter

  1. #1

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Dublettorter

    Jag har dubbletter av alla orter, även egna upplagda i min ortsdatabas. Totalt finns 11 646 orter, gårdar,byar, hus o.s.v. När det hänt vet jag inte. Finns det något enkelt sätt att ta bort dubbletter och i så fall den som INTE är kopplad till någon person.
    Man kan ju inte kolla som i källor vem som använder orten och på det sättet välja.
    Att använda verktyget "återställ Disgenorter" och därefter "Konvertera till Disgenorter" låter sig inte göras i min livstid.
    Någon som vet eller kan tipsa om någon som vet?

  2. #2

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Ett klargörande. Det är enbart EGNA upplagda som är i dubblett. Men det är tillräckligt många. Har försökt läsa in en korrket ortsdatabas utan dubbletter från ett år tillbaka men då blir det heltokiga orter för personerna- 1000-tals fel. Individnumret har tydligen blivit ändrade (av Disgen) och då blir kopplingarna också fel.
    Ett statiskt individnummer hade avhjälpt saken och det finns ju i 2016 men inte i Disgen 8.2.

  3. #3

    Gunnar Ståhl
    Medlemsnr
    39897
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    9
    Ämnet dök tydligen upp i början av 2017 men jag har först nu upptäckt att jag har samma fel men har ingen aning när eller hur det uppstått. Jag har ägnat flera veckor till att korrigera ortträdet och jag tror ännu så länge att jag lyckats. Det är ett
    otroligt monotont arbete med många felmöjligheter. Jag har fortfarande ingen aning om varför detta uppstått men är ju orolig att det kan ske igen.
    Finns det någon lösning på detta annan än den totalt manuella för varje enskild ort. Oerhört långsamt och tråkigt.

  4. #4

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Problemet kvarstår

    Jag har konverterat till Disgen 2018 INKLUSIVE felet med dublettorter. Fick aldrig någon respons på detta och att sitta och gå igenom dubletterna OCH först kolla vilken av dubletterna som är kopplade till VILKA personer är inte görbart. SÅ det får vara som det är. Tråkigt så det förslår men...
    Nu hoppas jag bara att Disgens Länderbas inte förstör den jag själv gjorde för många år sen på länder, regioner, bundesländer, delstater, huvudstäder o.s.v.eftersom DIS aldrig lyckades få ihop det. (Databasen finns på nätet-kostar knappt nåt).

  5. #5

    Gunnar Ståhl
    Medlemsnr
    39897
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    9
    Jag kör 2018-1 och jag har återläst backup'er sedan MÅNGA år och alla innehåller samma dubletter. Det här är uppenbarligen något som har hänt långt innan 2018. Jag har accepterat detta faktum och kommer att nöja mig med det. Eftersom jag inte vet hur detta uppstod vet jag ju inte hur
    det kommer att uppföra sig i framtiden. Risken är uppenbar att flera kopior uppstår. I min databas hade jag 1 (Ett) fall där en ort uppstått i 3 versioner vilket gjorde den mycket känsligare att korrigera. Alla andra kopior var bara 2 och nu när jag lagt ner massvis med tid på en metod
    för att korrigera felet så uppskattar jag att det tar i snitt 30 sekunder att identifiera den aktiva kopian, aktivera den samt radera den överblivna kopian (som inte har någon koppling till personer). Med detta tycker jag att du trots allt skall ge dig på att helt manuellt göra det jag gjorde.
    Säg att det tar 30 minuter i genomsnitt för ett län har du ett arbete på 12 timmar som lätt kan delas upp i kortare pass. Noggrannhet är viktigt så det får inte gå för fort. Jag hade ett block vid sidan av tangentbordet och noterade position i trädet med jämna intervaller. Jag hade t.o.m.
    2-3 län utan en enda dublett-ort. Helt i linje med vad du skrev tidigare så verkar dubletter uppträda bara där egna orter lagts upp (kan inte svära på det). Det spelar mig ingen roll varifrån kopiorna kommer.
    Det är svårt att förklara i text hur jag gör men per telefon eller kanske Skype skulle nog fungera om vi inte kan träffas öga mot öga.
    /Gunnar

  6. #6

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    dublettorter

    Att träffas öga mot öga är lite svårt eftersom jag bor i Skåne. Hur gör du för att konstatera vilken av orterna som är den aktiva?? Ring mig gärna på 0709967687. Skype har jag inte.

  7. #7

    Gunnar Ståhl
    Medlemsnr
    39897
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    9
    Ja så långa ögon har jag inte :-)
    När jag startar är det inte viktigt vilken som är aktiv, utan när jag hittat dublettorten och tagit bort kopian är "den överlevande" den nya aktiva.
    Min email-adress är gunnar.stahl42@gmail.com om du vill kommunicera direkt.
    Jag ringer dig nån gång i morgon. 11-12-tiden är det OK?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •