Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Analysera och markera flera personer som Accepterade

  1. #1

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200

    Analysera och markera flera personer som Accepterade

    Jag sökte fram ett antal personer och ville markera ett par av dem. Men bara en av dem blev åsatt ordet Accepterad.

    Kommandot vid högerklick i Söklistan heter Acceptera avvikelse för markerade personer...

    Har jag gjort fel vi markeringen? Eller fel i programmet?

    Om jag vill ta bort rader i Söklistan funkar det utmärkt för flera rader samtidigt!

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej! jag antar att detta är två olika frågor!
    1) Det är vid Kontroll/Analys av notiser. Det går bra att markera flera och välja "Acceptera avvikelse för markerade personer".
    Fungerade för mej. De visas inte längre i listan, ej heller vid nästa Kontroll/Analys.
    Vill man även se de som är accepterade, klicka på knappen "Visa alla".
    2) Sökning med kikaren. I söklistan går det bra att markera flera rader, och via högerklick välja en funktion som utförs för samtliga markerad, t.ex. Radera från datamappen, Lägga till flaggor, Ta bort flaggor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Det här är ett fel (#3241) som kommer att vara rättat till nästa version.
    Felet är inte så allvarligt som man kunde tro utan alla de valda personerna blir markerade, det är bara den synliga texten som kommit bort. Det kan man se om man klickar på 'Visa alla' och sen på 'Visa avvikelser'. Då ser man att alla de valda personerna fått texten accepterad.

  4. #4

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Tack Olle, då var jag inte så fel ute!

  5. #5

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Till Christer G snarast!
    I guiden Kontrollera notiser för åtgärd föreslår jag att du allra sist lägger till ungefär detta:
    Om man har ett sökresultat framme och vill göra flera andra analyser kan man utan att stänga den senaste söklistan gå till Verktyg/Analysera igen och skapa en nyanalys. Den får ett eget gruppnummer på söklistan. Alla söklistor ligger kvar längst ned på skärmen, och man alltså hoppa mellan dem för jämföra olika sökningar. Man ju också spara söklistorna för senare bruk. Om man är van vid Excel kan jag tänka mig att man exporterar detta förnämliga hjälpmedel och lägger söklistorna så att man kan jämföra dem. Har inte provat men ser vissa intressant möjligheter med t ex sortering i flera led som ju inte finns i Disgen.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Sten-Sture, du kan också välja fler analyser inom samma grupp på en gång.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •