För mig är marknadsföring något helt annat än reklam och annonsering. För att .uttrycka mig kortfattat har jag saxat ut Wikipedia. Marknadsföring omfattar alla de aktiviteter ett företag utför på marknaden, till exempel val av produkt att sälja, val av målgrupp, prissättning etc.
Marknadsföring handlar också om att definiera och ta fram erbjudanden som svarar mot behoven, möter utmaningarna och skapar kundvärde. (Se *, t.ex. Geni nedan). Det omfattar också arbetet med att positionera sina produkter på marknaden.
Till sist omfattar marknadsföring att kommunicera erbjudandet, där annonsering endast är en liten del, konkretisera värdena och som en del i säljarbetet och i den fortsatta kundrelationen säkerställa att förväntningarna infrias.
En metod som används vid marknadsföring är omvärldsanalys, där den mest utbredda modellen för detta är SWOT-analysen.
NE.se skriver: Marknadsföring som en styrd process omfattar analys, planering, genomförande och uppföljning. Dessa steg dokumenteras vanligen i en marknadsplan:
• situationsanalys, analys av det egna företagets resurser, marknadsföring, affärsmiljö och externa intressenter mot bakgrund av såväl nuläget som framtiden;
• marknadsföringsmål, de mål som ska uppnås med marknadsföringen, t.ex. försäljningsvolym och marknadsandelar;
• marknadsföringsstrategi, riktlinjerna för att uppnå målen; bl.a. val av marknadssegment (målgrupper), hur erbjudandet ska profileras i de valda segmenten, förhållningssätt till konkurrenter och affärspartners samt hur konkurrensmedlen ska hanteras (de fyra P:na; produkt, pris, plats och påverkan);
• marknadsföringsaktiviteter, detaljerade handlingsprogram som utformas för ett eller ett par år i taget;
• genomförande, införskaffandet av resurser för att planera och organisera verksamheten på ett sådant sätt att strategi och aktiviteter kan genomföras;
• uppföljning, som görs under och efter genomförandet för att ta reda på om de verkliga resultaten överensstämmer med målen samt för att vidta åtgärder som kan förbättra framtida planering.
Diskussionen här på forumet visar väl med all tydlighet att en ny aktör dykt upp, som mer eller mindre direkt försöker konkurrera med med Disgen. ”Genney har i alla fall försökt och det har kommit uppskattande kommentarer från personer som håller släktforskningskurser vilket då är ett stöd för dem.” Som jag som utomstående ser det, finns det all anledning för marknadsföringsgruppen och DIS styrelse att på ett annat sätt än hittills engagera sig i marknadsföringsfrågor.
Med vänlig hälsning/Lars-Åke
Exemplet Geni:
*Ny på Geni? Ditt kostnadsfria släktträd inkluderar bild- och filmdelning, födelsedagspåminnelser, händelser, tidslinjer och mer därtill!