Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Marknadsföring av Disgen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30
    För mig är marknadsföring något helt annat än reklam och annonsering. För att .uttrycka mig kortfattat har jag saxat ut Wikipedia. Marknadsföring omfattar alla de aktiviteter ett företag utför på marknaden, till exempel val av produkt att sälja, val av målgrupp, prissättning etc.
    Marknadsföring handlar också om att definiera och ta fram erbjudanden som svarar mot behoven, möter utmaningarna och skapar kundvärde. (Se *, t.ex. Geni nedan). Det omfattar också arbetet med att positionera sina produkter på marknaden.
    Till sist omfattar marknadsföring att kommunicera erbjudandet, där annonsering endast är en liten del, konkretisera värdena och som en del i säljarbetet och i den fortsatta kundrelationen säkerställa att förväntningarna infrias.
    En metod som används vid marknadsföring är omvärldsanalys, där den mest utbredda modellen för detta är SWOT-analysen.

    NE.se skriver: Marknadsföring som en styrd process omfattar analys, planering, genomförande och uppföljning. Dessa steg dokumenteras vanligen i en marknadsplan:
    • situationsanalys, analys av det egna företagets resurser, marknadsföring, affärsmiljö och externa intressenter mot bakgrund av såväl nuläget som framtiden;
    • marknadsföringsmål, de mål som ska uppnås med marknadsföringen, t.ex. försäljningsvolym och marknadsandelar;
    • marknadsföringsstrategi, riktlinjerna för att uppnå målen; bl.a. val av marknadssegment (målgrupper), hur erbjudandet ska profileras i de valda segmenten, förhållningssätt till konkurrenter och affärspartners samt hur konkurrensmedlen ska hanteras (de fyra P:na; produkt, pris, plats och påverkan);
    • marknadsföringsaktiviteter, detaljerade handlingsprogram som utformas för ett eller ett par år i taget;
    • genomförande, införskaffandet av resurser för att planera och organisera verksamheten på ett sådant sätt att strategi och aktiviteter kan genomföras;
    • uppföljning, som görs under och efter genomförandet för att ta reda på om de verkliga resultaten överensstämmer med målen samt för att vidta åtgärder som kan förbättra framtida planering.

    Diskussionen här på forumet visar väl med all tydlighet att en ny aktör dykt upp, som mer eller mindre direkt försöker konkurrera med med Disgen. ”Genney har i alla fall försökt och det har kommit uppskattande kommentarer från personer som håller släktforskningskurser vilket då är ett stöd för dem.” Som jag som utomstående ser det, finns det all anledning för marknadsföringsgruppen och DIS styrelse att på ett annat sätt än hittills engagera sig i marknadsföringsfrågor.

    Med vänlig hälsning/Lars-Åke

    Exemplet Geni:
    *Ny på Geni? Ditt kostnadsfria släktträd inkluderar bild- och filmdelning, födelsedagspåminnelser, händelser, tidslinjer och mer därtill!

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 249
    Citat Ursprungligen postat av LÅS Visa inlägg
    Som jag som utomstående ser det, finns det all anledning för marknadsföringsgruppen och DIS styrelse att på ett annat sätt än hittills engagera sig i marknadsföringsfrågor.
    Nämligen vilket annat sätt då? Var gärna mera konkret med vad du anser bör göras. Jag tror det är enklare att diskutera kring konkreta förslag.

    (Jag tror själv inte att forumet är en bra plats för en djupare diskussion av den här typen av frågor, det blir för långa inlägg, överblicken försvinner och diskussionen irrar lätt iväg åt något annat håll. Däremot fungerar konkreta teknikfrågor med modellen fråga+svar bättre, och det är förmodligen huvudanledningen till att det mest är sådana diskussioner som finns här.)
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

  3. #3

    Lars-Åke Stenemo
    Medlemsnr
    13230
    Inlägg
    30
    Jag håller med Daniel om att ett forum utan moderator lätt blir spretigt. Detta inlägg får därför bli mitt sista i denna diskussion. Mitt första inlägg skall ses som att jag låter varningsklocka ringa. Det är upp till styrelse och marknadsgruppen att sedan ta åt sig det som kan vara intressant för dem.

    Att på ett öppet forum diskuterar marknadsfrågor kanske också mest gynnar konkurrenterna. En sak vill jag dock redan nu nämna. Kanske skulle ekonomin för Disgen kunna gynnas av olika versioner, t.ex. en helt gratis introduktionsversion. Det är väl knappast mer gynnsamt för Disgen att många nya släktforskare väljer ett annat program som är gratis. Ett intro-program ger möjlighet att följa upp ’prospekten’ och ge information om DIS och Disgen. De som fångas av släktforskning skall se DIS och Disgen som det naturliga valet när de vill gå vidare.

    Jag hoppas kunna få tillfälle att bidra med synpunkter i annat sammanhang.
    Lycka till!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •