Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Villkorsstyrd formatering

  1. #1

    Lars G Johansson
    Medlemsnr
    19287
    Inlägg
    11

    Villkorsstyrd formatering

    Efter att nu ha testat Disgen2016 under några veckor vill jag framföra följande: Jag saknar möjligheten att kunna markera personer i databasen utifrån forskningsstatus. T.ex. att kunna färga namnen på personer som utvandrat, förblev ogifta eller har något annat attribut som är viktigt för min forskning. Tänk om jag redan i en bygd stamtavla genom färg på de ingående namnen kunde avgöra vilka som är emigrerade, ogifta eller oforskade. Formateringsmöjligheten finns i t.ex. Excel och borde inte vara så omöjlig att applicera i ett nytt, modernt Disgen.
    Lars GJ

  2. #2
    Jag använder flaggor för att markera personer som t.ex. är ogift, emigrerat, DNA o.s.v. Använd flaggor under redigera där kan du forma dina flaggor som du vill inklusive färgkodning.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Som Patrick nämner har vi valt att gå på den inslagna flagglinjen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Lars G Johansson
    Medlemsnr
    19287
    Inlägg
    11
    Jag uttrycker mig kanske otydligt. Naturligtvis använder jag flaggor för att markera emigrerad, ogift etc etc. När jag bygger en stamtavla, som visas i eget fönster, vilket ger en utmärkt överblick, skulle jag vilja se i detta fönster vilka personer som har en viss flagga. Men det går inte, eller...?

    Hälsningar Lars GJ

  5. #5

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag använder olika färger på vissa flaggor typ "oforskat födelse" , "oforskat död" och sätter olika färger på flaggorna. Bara 5 flaggor kan ha färg.
    Dessa färgmarkeringar syns i familjeöversikten.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Lars,
    den möjligheten finns inte för närvarande. De enkla tavlorna för att navigera har ganska gammal kod så de ska vi nog inte peta i. Dessutom är de inte dynamiska utan måste skapas från tillfälle till tillfälle. Men när vi kommer till att skapa funktioner med dynamiska tavlor kan det bli intressant att färgsätta namnet utgående från flaggor. Men jag vet inte om det är det bästa lösningen för presentation. Eftersom personen kan ha flera flaggor måste någon prioritering byggas in. Har du någon annan idé?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Lars G Johansson
    Medlemsnr
    19287
    Inlägg
    11
    Tack för ditt svar Christer! Tänkte naturligtvis inte på prioriteringsproblemet. Kan man tänka sig färgmarkeringar, ungefär som i familjeöversikten? Kan naturligtvis bli utrymmeskrävande och därigenom ohanterligt...

    Hälsningar
    Lars GJ

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har skapat ett förbättringsförslag som innehåller dina tankar (#3593).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •