Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motioner & svar

  1. #1
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225

    Motioner & svar

    Årets motioner och styrelsens svar på dessa finns nu på webben:
    http://www.dis.se/sv/foereningen/ars...oete-2011.html
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  2. #2
    Motion 1. Det kan ju vara lockande. Det finns ju några aktörer som erbjder att lägga upp hel sin släkt, och anknyta till andra. Men jag har ganska mycket personlig information, som jag inte vill lämna ut. Men där det gäller tid och församling där man bor; födelse, dop, vigsel och död; samt namn vid olika tider, kan jag atycka att det verkar möjligt. Men jag vill ha det andra i min egen databas. Är det kanske den omfattning som DISBYT har.

  3. #3
    Eftersom jag lagt motionen vill jag gärna komplettera att min avsikt var att registrera en begränsad mängd information men med högre detaljeringsnivå än i Disbyt. Tex bör datum för händelse liksom, där det är möjligt, att fastlägga exakt plats (gård eller motsv.). Vidare bör målsättningen vara att inga dubletter - som i Disbyt - skall förekomma.

    Själva grundelementet är ju, att vi genom att snabbare komma fram genom släktträdet, skall - precis som Ingmar anger - ägna mer av vår energi att samla annan släktinformation, som också kan bli mer personligt inriktad. Denna information ingår knappast i denna databas. Idag görs ju vansinnigt mycket dubbelarbete med att leta reda på personerna (och fel blir det också).

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Hur går ni vidare med motion 1? Kommer arbetet att ske i det dolda?

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Eftersom jag lagt motionen vill jag gärna komplettera att min avsikt var att registrera en begränsad mängd information men med högre detaljeringsnivå än i Disbyt. Tex bör datum för händelse liksom, där det är möjligt, att fastlägga exakt plats (gård eller motsv.). Vidare bör målsättningen vara att inga dubletter - som i Disbyt - skall förekomma.

    Själva grundelementet är ju, att vi genom att snabbare komma fram genom släktträdet, skall - precis som Ingmar anger - ägna mer av vår energi att samla annan släktinformation, som också kan bli mer personligt inriktad. Denna information ingår knappast i denna databas. Idag görs ju vansinnigt mycket dubbelarbete med att leta reda på personerna (och fel blir det också).
    Som en av de involverte i DISBYT/DIStreff gjør jeg oppmerksom på at denne informasjonen allerede er på plass i DISBYT-basen, men i påvente av at flere frivillige melder seg på som utviklere på web-siden, både i Sverige, Norge og Danmark er dette ting som først kommer til å være synlig med nytt databasebasert system.

    Det vil da være opp til hver bidragsyter hva som skal synliggjøres og for hvem. Også aktivititet som bidragsyter vil nok påvirke hva man får se og hvem man får lov til å la få lov til å se (f.eks. at folk som bidro sist for 5 år siden ikke får adgang til å vise detaljerte data.)

    Mao. det trenges ikke enda et system for å få til dette. Bruk ressursene heller til å gjøre DISBYT bedre.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    For øvrig vil jeg kommentere at ikke alle medlemmer liker tanken på å vise detaljer. Jeg fikk en melding fra DIStræf-ansvarlig om at en diskusjonstråd der har tatt opp klage på at slik informasjon vises (uten at vedkommende i det hele tatt har sjekket om det er en realitet, altså diskuterer et tenkt tilfelle og trollingen har laget en del sure kommentarer om DIStræf fra flere, hvilket var vel hensikten med trollingen)

    vi riskerer fort det samme med DISBYT og DIStreff :-(
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  7. #7
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Hur går ni vidare med motion 1? Kommer arbetet att ske i det dolda?
    Nä, så öppet som möjligt hoppas jag. Det har, som det heter, varit annat att göra, så hittills har ärendet avancerat till att jag börjat kladda på en beskrivning av vad gruppen ska göra. Det blir ju samma grupp för motion 1 och 2.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  8. #8
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    OK, tack. Med tanke på mina åsikter om DISbyt är jag nog inte en lämplig deltagare i arbetsgruppen, men det hindrar inte att jag kan lämna synpunkter om det går att följa diskussionerna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •