Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppdateringar av Disgen 2016

  1. #1

    Gunilla Gren Eklund
    Medlemsnr
    25625
    Inlägg
    1

    Uppdateringar av Disgen 2016

    Jag har för ganska länge sedan kommit fram till 2016.3 med hjälp av min inställning av automatisk programuppdatering. Men där har det blivit stopp så att jag har aldrig fått förslag om vare sig uppdatering 4 eller nr 5. Programmet fungerar annars bra på min Mac på CrossOver.

    Gruvar mig för att nyinstallera den uppdaterade versionen av programmet som hemsidan erbjuder som alternativ. Det var ganska krångligt med den första installationen och jag vill inte få in en gammal version av själva data.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vid uppdatering av programmet förstörs inte dina data. Det enda som kan hända är att lagringen av dem påverkas för att matcha programversionen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Helge Olsson
    Medlemsnr
    4859
    Ort
    Anderslöv
    Inlägg
    15
    Kör Disgen 2016 i Mac med Parallels, och Windows 7, där fungerar uppdateringen utan problem,
    men i en annan Mac, där jag kör Disgen 2016 med WineBottler har jag samma problem vid uppdateringarna.

  4. #4

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Under inställningar är valen Hämta uppdateringsinformation automatiskt och Hämta uppdateringar automatiskt gråat. Jag vill ändra så Hämta uppdateringar automatiskt väljs bort. Hur gör jag det?
    I Disgen 2018 under hjälp kan man söka uppdateringar och då hamnar man på sidan att ladda ner Disgen 2019. Det är väl inte en programuppdatering-det är ju en ny version. Var hittar jag senaste programuppdatering till Disgen 2018?
    Första frågan hastar!

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Svaret på första frågan är tyvärr att det inte går.

    Citat Ursprungligen postat av 31581 Visa inlägg
    I Disgen 2018 under hjälp kan man söka uppdateringar och då hamnar man på sidan att ladda ner Disgen 2019. Det är väl inte en programuppdatering-det är ju en ny version. Var hittar jag senaste programuppdatering till Disgen 2018?
    Gå till självservice under support på hemsidan så fixar du en uppdatering.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Det kan finnas läge där en automatisk uppdatering kan vara förödande. Om t.e.x. uppdateringen innehåller förändringar av orter och vederbörande användare har gjort nån modifiering av orterna som "krockar". T.ex. lagt till landsnamn på svenska församlingar. Är ju bra för en norsk eller finsk släktforskare.
    Så möjligheten att välja automatiken är nog att rekommendera. Har ingen aning om det är komlicerat eller ej.

  7. #7

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Val av uppdatering i Disgen 2019

    Så här står det i Disgen 2019
    Disgen kan antingen uppdateras automatiskt eller manuellt.

    Då automatisk uppdatering är valt (det är standardvalet) hämtas uppdateringar i bakgrunden medan du använder datorn. Då en uppdatering är hämtad får du en fråga om du vill installera den. Frågan kommer då du startar Disgen.

    Vid manuell uppdatering går du själv till nedanstående sida och hämtar den senaste versionen av Disgen. Det finns inga särskilda uppdateringar utan det är bara att hämta senaste versionen (förutsatt att du har en licensnyckel för den) och installera.
    Trost ovanstående är val hämta automatiskt gråat och går inte att stänga av.
    Informationen stämmer egentligen inte eftersom uppdateringen är hämtad men inte installerad?

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har sett den här frågan från dig tidigare idag, då hänvisade jag till självservice under support på hemsidan.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •