Resultat 1 till 3 av 3

mne: Tomma frldrarelationer kvar i Frldrapanelen i P

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380

Tomma frldrarelationer kvar i Frldrapanelen i P

I samband med att jag frskte hjlpa en annan medlem lade jag in ytterligare ett par frldrarelationer i P fr att terskapa dennes problem med felaktigt inlagda frldrarelationer. Via familjeversikter lyckades jag sedan koppla loss dessa felaktigt inlagda frldrarelationer s att endast den primra terstod. Men trots att jag nu tagit bort/"tmt" dessa felaktiga frldrarelationer, finns fortfarande de tomma rutorna kvar i Frldrapanelen i P, se bifogad bild. Jag hittar inget stt att f bort rutorna, hgerklicksmenyerna fungerar inte o.s.v.

ven om de tomma rutorna inte har ngon praktisk betydelse, r de irriterande och frvirrande. Tomma frldrarutor (frldrarelationer utan frldrar) br antingen tas bort automatiskt eller g att ta bort via t.ex. hgerklicksmenyn.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Edgar den 2017-02-24 klockan 10:32. Anledning: Byte av bild

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    289
    Jag tror att ”felet” beror p att du inte har kopplat loss frldragiftet fr den person du visar i bilden.
    Gr s hr, stll dig p den person som har ”felet-p-bilden” (som centrumperson), klicka p frldrarnas gifte (som ska finnas mitt ver centrumpersonen). Hgerklicka, och sen ”Koppla loss”. Vill du koppla loss frldrarna frn centrumpersonen? (Eftert hittar du frldrarna i listan med senast anvnda personer) = Finns under ”Glada Gubben”.

Mitt frslag nr du ska testa; Gr en ny datamapp, som du anvnder fr testning.
    G till Arkiv/ Hantera datamapp/ Vlj ”Ny” i rubriken. Och d fr du vlja namn ex-vis ”Test 2017-02” + skriva in en kort beskrivning.
    > Nsta, nu fr du bekrfta namnet och ”Gr detta till min aktiva datamapp” r i-kryssad. Klicka p ”Verkstll”.
    Nu har du en tom datamapp.
    Skriv ngra personer och testa.
    Eller anvnd en tom datamapp fr att terlsa en sparad skerhetskopia, ”terls Skerhetskopia”.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    380
    Olle, jag tror att du har missuppfattat mitt problem. Jag vill inte ha bort de riktiga frldrarna, som nu str i versta frldrarutan. Det r de tomma frldrarelationerna, som representeras av de tv tomma rutorna under Far+Mor 1 som r kvar sedan deras frldrakoppling till barnet tagits bort. Dessa nu tomma frldrarelationer br inte visas. De hrrr frn att jag hjlpte en annan medlem, se vr Facebook-sida "Jag gillar Disgen".

Nu sg jag just p Facebook att Torgny Larsson har visat lsningen p just det hr problemet. Placera det aktuella barnet som centrumperson i F. Det primra frldraparet (Far+Mor 1) visas d som frldrar. Hgerklicka p centrumpersonen/barnet och vlj "Nsta familj Shift+Right". D kommer den frsta "tomma" frldrarelationen upp som "frldrar" och man kan koppla loss den. Det fungerar alldeles utmrkt MEN jag lyckades inte hitta den proceduren utan hjlp. Problemet var att jag inte var medveten om funktionen att kunna vlja "Nsta familj" fr barn med flera frldrarelationer.

Du kan vara lugn. Alla sdana hr experiment gr jag i separata test-databaser helt skilda frn min ordinarie slktforskning.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •