Resultat 1 till 11 av 11

mne: Dela p slkttrdet

Britt Elisabet Lind
    Medlemsnr
    08034
    Inlgg
    9

Dela p slkttrdet

Hej, jag har matat in anorna i Disgen med utgngspunkt frn mig sjlv, men knner att jag skulle vilja ha det hela uppdelat p tv trd, ett fr min son och ett fr min svrdotter.
    Hur gr jag detta enklast?
    Hlsningar
    Britt Lind

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    555
    Hej!

Om det enbart rr sig om att dela upp det p tv trd, stter du sin soon som centrumperson, klickar p den ikon som ser ut som ett trd med grenarna uppt i vnster sida av fnstert, och du har et trd med enbart hans anor.
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

Britt Elisabet Lind
    Medlemsnr
    08034
    Inlgg
    9
    Ja d fr jag en antavla fr honom och jag uttryckte mig nog fel i min frga. Jag vill ha dem helt separerade s att nr jag t e sker p en person i hans trd vill jag inte ha upp personer i hennes trd,
    och likadant nr jag gr en lista p orter t.e.
    Britt

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    555
    Hej!

Nu skall vi se om jag frstr dig rtt:

Du vill dela p din databas s du har din sons anor och orter helt separerade frn din svrdotters?

Eller rcker det med att de r i var sin flock?

Och du jobbar i Disgen 8?
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

Britt Elisabet Lind
    Medlemsnr
    08034
    Inlgg
    9
    Ja jag har Disgen 8. Kanske rcker det med varsin flock? D kan jag vl ska efter hans anor fr sig och hennes fr sig?
    Jag har aldrig arbetat med olika flockar s jag vore tacksam om du vill hjlpa mig.
    Britt

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    738
    Rent generellt: I Disgen 2016 gr det bra att dela upp en datamapp i tv separata datamappar, men i Disgen 8 finns det egentligen inget bra stt.

Mjligheter i Disgen 8:
    1) Du mste frst hur det fungerar att jobba med flera datamappar, vilket r en frdel nr man jobbar med helt olika slkter.
    2) En variant r att kopiera din egna "Min Datamapp" och klistra in den med ett nytt namn, t.ex. "Svrdotters Datamapp".
    ppna en av dem, och ta bort alla personer som inte skall vara kvar.
    ppna den andra, och ta bort alla som skall bort ur den datamappen.
    Det medfr en hel del jobb, men ger nog ett hyfsat resultat.
    3) En annan variant r att fra ver de separata slkterna via Gedcom, men d frlorar man en del information, t.ex. faddrar och ven problem med Anteckningar och Fotntter i Notiserna.
    Gr en sklista med alla ur svrdotterns slkt, och exportera dem till Gedcom, skapa en ny datamapp och importera dem dr.
    Gr sen en sklista med vriga (= din egen slkt), exportera dem till en annan Gedcom-fil, skapa en annan ny datamapp och importera dem dr. Det blir en del efterarbete att gra avseende klltrd och ortstrd.

Arbeta med flaggor:
    Det kan vara en frdel att jobba med flaggor, och ha en flagga fr svrdotterns slkt. D blir det bde lttare att avgrnsa skningar, och att exportera rtt personer, vid eventuell export till Gedcom.

Uppgradera till Disgen 2016
    Uppgradera till Disgen 2016, och gr uppdelningen dr.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Britt Elisabet Lind
    Medlemsnr
    08034
    Inlgg
    9
    Tack Torgny och Hans-Peter! Detta tl att tnka p, f se hur jag gr. Borde gjort rtt frn brjan!
    Britt

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Inlgg
    738
    Ibland vet man inte frn brjan vad som r rtt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrgor.

Men hur blir det, om det skulle visa sig, att din son och din svrdotter skulle rka ha en gemensam ana X antal generationer bakt i tiden. D, detta hnder oftare n man tror brukar det vara bttre att ha allt i en databas. Torgnys tips om flaggor r ju en id, varvid en gemensam ana skulle f bdas flaggor.

Britt Elisabet Lind
    Medlemsnr
    08034
    Inlgg
    9
    Ja faktum r att dom har mnga gemensamma anor. Jag fr lsa p om detta med flaggor.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 706
    Tnk om de skaffar barn d r det ju rtt bra om de r i samma databas. Tnk om du d vill visa ditt barnbarns anor d r det ocks bra om de r i samma databas. Dessutom kanske de redan r gifta med varandra!
    Sledes rekommenderar jag att du anvnder flaggor.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •