Edgar
När du gör detta kommer även både adoptivbarn och fosterban med, och det ville inte Gunnar ha.I vänstermarginalen, klicka på figuren med grenar nedåt, "Bygg stamtavla och visa i eget fönster".
Edgar
När du gör detta kommer även både adoptivbarn och fosterban med, och det ville inte Gunnar ha.I vänstermarginalen, klicka på figuren med grenar nedåt, "Bygg stamtavla och visa i eget fönster".
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Torgny,
Du menar alltså att fosterbarn bildar en egen gren i den stamtavla där fosterföräldrarna ingår. Det trodde jag inte. Jag trodde att stam- resp. antavlor följde de biologiska/genetiska linjerna. I så fall bör Disgen modifieras så att man kan utesluta foster- och adoptivbarn från byggda stam- och antavlor. Annars blir de värdelösa om man har många foster-/adoptivbarn i sin forskning.
Tyvärr hade jag inga foster- eller adoptivföräldrar registrerade så att jag kunde testa innan jag skrev mitt tidigare inlägg.
Torgnys tips på att komma runt problemet var ju en finurlig lösning på min önskan!
Men jag hade inte beskrivit min önskan fullt ut, jag vill ha med adoptivbarn men inte fosterbarn för dessa är ju inte automatiskt arvsberättigade. Det kanske kan bli några x-rutor i framtiden för byggande av stamtavlor.
Gunnar. Hoppas det! Har lagt in förslag till produktrådet.
Jag tror att grundinställningen bör kanske vara att bara biologiska barn kommer med i stamträdet, men att det kan vara möjligt (med x-rutor) att även ta med adoptivbarn och/eller fosterbarn.
Och det bör vara samma på alla ställen i programmet där stamträd skapas/används.
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Man kanske samtidigt skall tänka på valen i "utöka söklistan".