Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Visa X-kromosom anor i Disgen...

  1. #1

    Jarmo Uusitalo
    Medlemsnr
    40136
    Inlägg
    2

    Visa X-kromosom anor i Disgen...

    Hej!

    Användningen av DNA-tester blir allt mer vanlig bland släktforskare.

    Ett av dessa tester är det autosomala testet, det som kallas FamilyFinder hos FamilyTree DNA och som är det enda som i dagsläget finns hos Ancestry.

    Bland sina träffar kan man ibland få personer som man delar X-kromosom med.

    Eftersom ärftligheten av X-kromosomen är speciell, en man ärver den enbart från sin mor, medan en kvinna ärver en X-kromosom av sin far och en av sin mor, så innebär det att stora delar av ens anträd snabbt faller bort som möjliga gemensamma anor.

    Därför vore det praktiskt att för en valfri person kunna visa ett anträd med möjliga anor markerade så att man snabbt kan se vilka av personens anor som X-kromosomen kan komma från.
    Ett annat alternativ vore att lägga på ett automatisk flagga på alla anor som X-kromosomen kan komma från.

    Den rent tekniska lösningen kan ju alltid diskuteras, min tanke är att på ett enkelt sätt kunna se i Disgen varifrån man fått sina X-kromosomer.

    Här är en bild från "https://dna-explained.com/2014/01/23/that-unruly-x-chromosome-that-is/"
    för hur X-kromosomen ärvs för en man (för en kvinna så är det bara att gå ett steg upp i anorna):


    Artikeln i sig kan också vara läsvärd för den som är intresserad av ämnet.

    Med vänlig hälsning,
    JKU

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vi för diskussioner i den vägen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Jarmo Uusitalo
    Medlemsnr
    40136
    Inlägg
    2

    Off topic: X-kromosomen och matematik

    "Vi för diskussioner i den vägen."

    Bra, det vore trevligt och bekvämt att på ett lätt sätt få en snabb överblick.

    Kunde man sedan ta två personers anträd och kombinera dem med X-kromosomens ärftlighet så kunde man snabbt få fram varifrån en gemensam X-kromosomen kom, eller som har inträffat för mig - konstatera att det måste finnas ytterligare en gemensam ana som vi inte har hittat än.


    Off topic kommentaren:
    Jag vet inte hur många släktforskare som är intresserade av matematik, men fördelningen av X-kromosomen hos anorna följer Fibonacci-serien ((1,)1,2,3,5,8,13.... ) som i sin tur har en koppling till gyllene snittet, precis som manga andra fenomen i naturen. (Googla!)

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Citat Ursprungligen postat av JKU Visa inlägg
    "Vi för diskussioner i den vägen."

    Bra, det vore trevligt och bekvämt att på ett lätt sätt få en snabb överblick.

    Kunde man sedan ta två personers anträd och kombinera dem med X-kromosomens ärftlighet så kunde man snabbt få fram varifrån en gemensam X-kromosomen kom, eller som har inträffat för mig - konstatera att det måste finnas ytterligare en gemensam ana som vi inte har hittat än.


    Off topic kommentaren:
    Jag vet inte hur många släktforskare som är intresserade av matematik, men fördelningen av X-kromosomen hos anorna följer Fibonacci-serien ((1,)1,2,3,5,8,13.... ) som i sin tur har en koppling till gyllene snittet, precis som manga andra fenomen i naturen. (Googla!)
    Just det, tänkte inte på det.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •