Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bildfil saknas...

  1. #1

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83

    Bildfil saknas...

    Min bildfil 237.jpg finns bevisligen i mappen
    Den här datorn>OS(C: )>Användare>Hans>Dokument>Disgen>Datamapp>DgPic
    Men när jag försöker plocka upp den för att lägga in den som bildnotis får jag svaret:
    Filen C:\Users\Hans\Documents\Disgen\Datamapp\DgPic\237. jpg saknas.

    Något fel är det, men vad?
    /hans peter

    OS: Win10
    Disgen: 2016.5

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Det ser ut att vara ett mellanslag i fil-ändelsen (felmeddelandet). Det kanske inverkar.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Felmeddelandet tyder på att Disgen försöker lägga in en bild från en "adress" som Disgen redan har, men misslyckas. Om du är säker på att bildfilen finns i DgPic, har du försökt att lägga in den på nytt via knappen "Hämta" i inmatningsfönstret? Där kan du bläddra dig fram till DgPic och där kan du markera filen och då bör du inte få något felmeddelande.

  4. #4

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Det ser ut att vara ett mellanslag i fil-ändelsen (felmeddelandet). Det kanske inverkar.
    Tack för uppmärksamheten, men det var bara felskrivet av mig.
    /hans peter

  5. #5

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlägg
    Felmeddelandet tyder på att Disgen försöker lägga in en bild från en "adress" som Disgen redan har, men misslyckas. Om du är säker på att bildfilen finns i DgPic, har du försökt att lägga in den på nytt via knappen "Hämta" i inmatningsfönstret? Där kan du bläddra dig fram till DgPic och där kan du markera filen och då bör du inte få något felmeddelande.
    Jag undrar om jag förstår dig rätt. Om jag gör som du säger, dvs. klickar på "Hämta" får jag upp DgPic. Men där saknas bilden. Om jag gör ett "Sök" i samma formulär får jag meddelandet att den saknas. Om jag däremot i Utforskaren går till den första adressen som jag uppgav i mitt inlägg, så finns bilden där.

    /hans peter

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag har inte Win10 så jag är inte säker på att jag har helt rätt. MEN när du klickar på "Hämta"-knappen får du upp en bild av filsystemet, likadan som den du får i Utforskaren. Om du via Hämta-knappen kommer till en DgPic, som INTE innehåller bildfilen, men i Utforskaren kommer till en DgPic som innehåller bildfilen, då kommer du till olika DgPic de två vägarna. Backa då tillbaka till C: och leta dig ned till rätt DgPic (via Hämta-knappen), precis samma väg som du har via Utforskaren till bildfilen.

  7. #7

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Så klok du är, Edgar . Men det gör mig bara ännu mer förvirrad. Varför leder "Hämta"-knappen default till mappen C:\Users\Hans\Documents\Disgen\Datamapp\DgPic utan bild när bilder i själva verket ligger i C:\dg82data\DgPic - mappen? Men det kan kanske någon annan svara på. Du skall i alla fall ha tack för hjälpen.
    /hans peter
    Senast redigerat av Hans Peter den 2017-04-24 klockan 17:18.

  8. #8
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Du borde kunna vandra uppåt i trädstrukturen via Hämta-knappen för att se var du är i trädet.

  9. #9

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    C:\Users\Hans\Documents\Disgen\Datamapp\ är vad jag förstår den datamapp som Disgen använder default. Därför måste du, via Hämta-knappen, dirigera om Disgen till den datamapp du använder, C:\dg82data, och DgPic där. Sedan minns Disgen detta så du kommer rätt nästa gång du skall lägga in en bild.

  10. #10

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlägg
    Sedan minns Disgen detta så du kommer rätt nästa gång du skall lägga in en bild.
    Hur gör jag då? För Disgen gör det inte själv.
    /hans peter

  11. #11

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag är litet konfunderad. Du säger att bildfilen ligger i C:\dg82data\DgPic medan programmet letar bilden i C:\Users\Hans\Documents. Den första mappen är den som antagligen användes i Disgen 8.2 medan den andra mappen är den som används av Disgen 2016. Bildfilen har kanske inte följt med vid konverteringen. I så fall måste du kopiera den från dg82data\DgPic till C:\Users\Hans\Documents\......\Datamapp\DgPic. Om det inte fungerar, kanske du skulle ta kontakt med en fadder, som har bättre möjligheter att hjälpa dig.

  12. #12

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Ja, så är det ju förståss. Vid konverteringen till 2016 skapades en DgPic under \Documents medan jag ovetande om detta fortsatte att lägga bilder i DgPic under \dg82data. Dumt av mig . Tack!
    /hans peter

  13. #13
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Hans Peter Visa inlägg
    Ja, så är det ju förståss. Vid konverteringen till 2016 skapades en DgPic under \Documents medan jag ovetande om detta fortsatte att lägga bilder i DgPic under \dg82data. Dumt av mig . Tack!
    /hans peter
    Hej!

    I en annan tråd frågar du om du kan kasta just den mapp du tydligen har alla dina bildfiler i, så lugna dig lite med att kasta tills du är säker på att alla länkar till bilder går till rätt mapp.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  14. #14

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack alla för hjälpen!
    /hans peter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •