Resultat 1 till 4 av 4

mne: Skning p datum fr t.ex. gifterml

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34

Skning p datum fr t.ex. gifterml

Hej

Jag har gjort en openRGD-krning och ftt lite fel. En del har jag hittat och tgrdat men en del r lite svrare att klura ut. Jag skulle behva ha tips p hur jag hittar en person som r gift ett visst datum, ett datum jag ftt ur RGD-krningen. Jag har frskt p lite olika stt i DISGEN2016 men inte ftt det resultat jag vill.

Hlsningar
    Hkan Wallenthin

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Inlgg
    560
    Det dr har blivit ett problem i Disgen 2016, eftersom familje-identiteten i GEDCOM filen inte lagras utan "hittas p" nr GEDCOM filen skapas. I gamla Dg8 kunde man direkt ska p familje-identiteten.

Listorna i openRGD som berr relationen har som identitet den familje-id som GEDCOM filen rkade f. S den enda mjligheten r nu att lsa direkt i GEDCOM filen (just den man anvnt i openRGD), ska efter familje-id fr att hitta ngon individ-identitet som ingr i familjen och ska p det i Disgen 2016.

Tyvrr krvs det ju lite datorknnedom, men andra sidan r en GEDCOM fil en text-fil som r enkel att lsa och kan ppnas med en vanlig texthanterare, t.ex. Notepad/Anteckningar. Dr finns ocks bra skfunktioner.

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34
    Tack
    Jag ska nog kunna lsa text-filen, r gammal systemutvecklare.
    Hlsningar
    Hkan

Olle Fk
    Medlemsnr
    1360
    Inlgg
    138
    Du kan anvnda den vanlig skningen (med kikaren).
    Nollstll frst, Vlj sen bara notistypen 'Gift' p fliken Notistyper och fyll i ditt datum verst i bde Frn och med och Till och med rutorna.
    Resultatet r de bda personerna som gifte sig d!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •