Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur gör jag för att registrera ett fosterbarn till min gammelmormor som var änka.

  1. #1

    Håkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    34

    Hur gör jag för att registrera ett fosterbarn till min gammelmormor som var änka.

    Hej

    Hur gör jag för att registrera ett fosterbarn till min gammelmormor som var änka.

    Min gammelmormor blev änka 1897 men fick ytterligare 2 barn. Dessutom tog hon ett fosterbarn.

    Här finns de första uppgifterna jag hittat på ArkivDigital:

    Högsrum (H) AIIa:1 (1904-1913) Bild 69 / sid 59 (AID: v173832.b69.s59, NAD: SE/VALA/00161)

    Gammelmormor står på rad 2. Fosterbarnet står på rad 9. Jag tyder det som

    f.s. Gunnar Mauritz Rudolf.


    Hur gör jag för att lägga in honom som en fosterson til min gammelmormor? Jag har inte hittat något sätt eftersom hon inte har någon partner.

    Hälsningar
    Håkan Wallenthin

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Du kan lägga till Relation utan partner. Då får du möjlighet att till den Relationen koppla både biologiska barn och foster/adoptiv barn.

  3. #3

    Håkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    34
    Tack för svaret.
    När jag lagt in uppgifterna i Disgen ser det ut som i bifogade utklippet. Ser det OK ut?
    /Håkan
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Ja, fostersonen ser ut som det ska, det finns ett födelsedatum också som kan vara bra att notera.

    Men äktenskapet med Per Adolf Petersson och de barnen, är inte det intressant också?

    Okänd fader kan man också låta representeras genom att inte registrera någon parter. När man hittar någon information om fadern kan man lägga till partner och registrera de uppgifter man har.

    Och källan för informationen skall också vara med.

  5. #5

    Håkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    34
    Hej
    Tack för svaret. Äktenskapet med Per Adolf finns registrerat och inlagt. Jag bara klippte ut det som gällde fostersonen och den relationen.
    /Håkan

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det äktenskapet borde ju varit placerat mellan de båda barnen.

    Har du det registrerad det i en helt separat relation måste du ha skapat dubbletter av modern.
    Alla hennes tre relationer skall registreras tillsammans.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •