Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Support med Teamviewer

  1. #1

    Bengt Kjöllerström
    Medlemsnr
    22162
    Ort
    Lund
    Inlägg
    38

    Support med Teamviewer

    Jag har skrivit en artikel om hur support kan förenklas med Teamviewer. Den finns på
    www.kj2.se/team
    Jag är tacksam för synpunkter.

    Finns det andra lämpliga program?

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Hej Bengt
    Jag tycker det var en bra artikel du skrivit. Programmet verkar enkelt och kan säkert vara till god hjälp för våra faddrar för att kunna bistå användare med tillfälliga problem. Jag tror att det också skulle kunna vara till nytta för två släktforskare som jobbar med gemensamma anor.

    Den enda man vill vara säker på är om det finns säkerhetsmässiga problem med användningen, men jag antar att du kollat upp det noga.

    De proffsiga licenserna var ju ganska dyra, så det verkar generöst att det skulle vara gratis för privatpersoner.

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Wikipedia har en lista över olika remote-desktopprogram: http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...sktop_software
    Har inte provat själv men mikogo kanske kan vara något: http://www.mikogo.com
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Nu har jag provat Teamviewer och jag tror det fungerade bra, dvs det var jag som delade ut mitt skrivbord och då syntes naturligtvis allt tydligt för mig precis som det brukar göra

    Vi försökte först få presentationsläget att fungera (dvs jag tänkte hålla en "presentation" på min dator och visa för personen i andra änden) men det fungerade inte utan resulterade i ett meddelande att motparten måtte uppdatera till senaste version vilket hon bevisligen redan hade.

    Fjärrhjälpläget däremot fungerade utan anmärkning och det var åtminstone i det här fallet en fördel att båda parter kunde styra mus och tangentbord. Vi körde ljudet med Skype.

    Vi provade också delning av fönster via Skype men det gav för låg kvalitet i den mottagande änden.

    I Teamviewer saknar jag två saker:
    1) Att bara kunna dela ut ett enda fönster eller i alla fall bara en del av skrivbordet. Den som vill ha support kanske inte vill visa allt som är uppe på skrivbordet.
    2) Efteråt tog det ett par minuter innan känslan att någon annan tittade på skärmen försvann. Ett tydligare meddelande att alla åskådare är försvunna hade inte varit så dumt.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Vi använder oss av TeamViewer vid utbildning om Disgen i Karlstad, där läraren är med på distans från Västerås.
    Men vi använder fjärrhjälpen tillsammans med DropBox. I DropBox har läraren sina bildspel m.m.
    Ljudet kör vi via en telefonkonferens anläggning, vilket ger en bättre ljudkvalité
    Kan någon komma med bättre lösningar är jag tacksam.

  6. #6

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Det är en mycket intressant tanke, och en önskan jag närt ibbland, att som fadder kunna se den andres skärm.
    Men eftersom det när detta behov uppstår oftast är dataovana personer så ser jag det som svårare att få dem att installera TeamViewer än att lösa deras problem.
    En fundering jag nu har är om det skulle vara möjligt att includera denna funktion i Disgen så att jag på samma sätt som jag nu kan klickar på sök i Disbyt skulle kunna begära fjärrhjälp.

  7. #7

    Bengt Kjöllerström
    Medlemsnr
    22162
    Ort
    Lund
    Inlägg
    38
    Karl-Edvards tanke är befogad. Men jag uppfattar att Teamviewers installation är så enkel och snabb att den kan göras med telefonkontakt. Välkommen att prova mot mig! Av säkerhetsskäl tycker jag inte att Teamviewer ska byggas in i Disgen. Det är bra att man blir medveten om risker genom att installera. Då är det mycket viktigare att kunna ta en central säkerhetskopia av Disgen op en server hos Dis. Om denna funnes skulle alla fadderkontakter inledas med att man tog denna säkerhetskopia, Den funkar ju även om datorn hypotetiskt skulle brinna upp när faddern är med på ett eller annat sätt. Vem är ansvarig då? Jag har använt Teamviewer i ett halvår och inte stött på problem med den. Däremot oroar jag mig mycket för en backup. På distans kan jag inte sätta in och ta ut ett USB-minne, och jag behöver en backup som inte finns på hårddisken om det värsta skulle hända.

  8. #8

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Visa inlägg
    Karl-Edvards tanke är befogad. Men jag uppfattar att Teamviewers installation är så enkel och snabb att den kan göras med telefonkontakt. Välkommen att prova mot mig! Av säkerhetsskäl tycker jag inte att Teamviewer ska byggas in i Disgen. Det är bra att man blir medveten om risker genom att installera. Då är det mycket viktigare att kunna ta en central säkerhetskopia av Disgen op en server hos Dis. Om denna funnes skulle alla fadderkontakter inledas med att man tog denna säkerhetskopia, Den funkar ju även om datorn hypotetiskt skulle brinna upp när faddern är med på ett eller annat sätt. Vem är ansvarig då? Jag har använt Teamviewer i ett halvår och inte stött på problem med den. Däremot oroar jag mig mycket för en backup. På distans kan jag inte sätta in och ta ut ett USB-minne, och jag behöver en backup som inte finns på hårddisken om det värsta skulle hända.
    Hej Bengt, Jag tror inte att Du räknas till dom ovana dataanvändarna så att en sådan test ger något.

  9. #9

    Kjell Weber
    Medlemsnr
    858
    Ort
    Torslanda, Göteborg
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Visa inlägg
    ...Då är det mycket viktigare att kunna ta en central säkerhetskopia av Disgen op en server hos Dis. Om denna funnes skulle alla...
    Som jag ser det finns möjligheten - i DIS Arkiv, där medl. kan spara sin säkerhetskopia.

  10. #10
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Karl-Edvard Th Visa inlägg
    En fundering jag nu har är om det skulle vara möjligt att includera denna funktion i Disgen så att jag på samma sätt som jag nu kan klickar på sök i Disbyt skulle kunna begära fjärrhjälp.
    Jeg kjøpte for en tid siden en full lisens av NexusDB (Monty Pack til halv pris pga. et jubileum) og der følger med lisens for oe som kalles NexusDB Portal. https://www.nexusdb.com/support/index.php?q=portal.

    https://www.nexusdb.com/support/index.php
    Med dette verktøyet kan man bygge inn support direkte så vidt jeg skjønner.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  11. #11

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Inget svar till Alf, men en kommentar till tidigare inlägg.

    Om man har Teamviewer installerad kan man koppla samman sig med den som behöver support, utan att denne har Teamviewer installerad.
    Det går att få en temporär identitet och lösenord från deras hemsida. Med lite vägledning går det att hantera utan att den hjälpbehövande behöver göra någon installation.

  12. #12
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Vi i DIStreff-gjengen bruker Teamviewer ganske aktivt for support av GEDtreff etc. Mine to kolleger i det nye prosjektet bruker Teamviewer uten at folk behøver installere, men de fleste gjør det fordi de ser de kan bruke det til egne ting også.

    PS. Siste versjon har også VoIP innebygget så det er ikke nødvendig med Skype eller annet i tillegg som nevnt ovenfor. Synes lydkvaliteten er like god som på Skype, forutsatt at den man har kontakt med har nett hjemme som er raskt nok.

    Se mer om remote support her:
    http://www.teamviewer.com/en/res/pdf...rochure_en.pdf

    Det innebærer at man laster ned et program som starter av seg selv og når det starter oppgir medlemmet sin ID og passord.
    Senast redigerat av AlfChr den 2012-10-22 klockan 15:50. Anledning: Lagt til lenke
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •