Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: karl julius ekberg

  1. #1

    karl julius ekberg

    Jag önskar information om Karl Julius Ekberg, antagligen Stoby församling, har ingen födelsedata men han är troligen far till Emil Julius Ekberg, född 1880 i just Stoby. Emils mor är Hanna Olsdotter. Lena Fredriksson

  2. #2

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Hejsan Lena!
    Möjligen är Anbytarforum en bättre plats för den här typen av frågor.
    Hur som helst.

    Carl Johan Johansson föddes den 20 dec 1861 i Stoby församling.
    (C:4 Stoby, pag 17.)
    Föräldrar: Åbo Johan Håkansson, Ballingslöv Nr 2. Hustrun Assarina Petersdotter.

    Emil Julius föddes 20 dec 1880 som oäkta son till pigan Hanna Olsdotter, Ballingslöv Nr 10, pag 260. (C:5 Stoby) . Döpt i Loshult den 30 dec 1880. (C:7 Loshult.)

    Husförhörslängden AI:18 Stoby, pag 260.
    Hanna Olsdotter,f. 20 maj 1858, Loshult. Anteckning: Frejdbetyd till Köpenhamn 25 febr 1882. Uppgifven som vara död i Amerika 17 okt 1886.

    Emil Julius Johansson, utflyttad till Loshult 27 jan 1889, Karhult nr 1.
    Emil Julius flyttar som fosterson till mormodern backstugo enkan Katarina Larsdotter och metallarbetaren Johan Olsson. (AI:14 Loshult, pag 91.)

    På samma sida i husförhörslängden finns Carl Johan Johansson, f. 20 dec 1861, Stoby. (AI:18 Stoby, pag 260.)
    Han flyttar 6 nov 1880 till Landskrona Garnisonsförsamling, att. 180.
    Landskrona Garnisonsförsamling, Nr 65, 10 nov 1880.
    Artillerist Carl Johan Johansson Ekberg, pag. 370.
    Återflyttad till Stoby 24 okt 1884.

    Någon direkt koppling till att Carl Johan Johansson är fadern till Emil Julius finns inte i annan form än efternamnet Ekberg.
    Hur har du fått fram faderskapet? Finns det bouppteckning som bekräftar?

    /Lennart

  3. #3
    Karl Julius Ekberg hette från början Svensson i efternamn, Hanna Olsdotter efterlämnade en del brev och där står han nämnd som tänkbar fader. Jag har fått i uppgift av min fars morbror att försöka gräva lite i det här och ber om ursäkt om jag har klampat in på fel forum. Lena Fredriksson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •