Resultat 1 till 30 av 36

Ämne: Disgen Light

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    När jag såg rubriken Disgen Light (och utan att ha sett artikeln) trodde jag det kanske hamnade om en tittversion av programmet :)

    Jag tror som Christer att det resursmässigt vore oekonomiskt att arbeta med två parallella versioner.

    Om man kan komma fram till vad en basnivå ska innehålla kan man kanske stänga av en del funktioner och ha det som ett tillval, avancerad inställning. Om man ser flera separata funktioner kan man kanske göra det mer modulärt så att man i ett pluginsystem (*) kan välja att inte installera vissa delar. Misstänker att det inte är lätt att skilja på nivåerna bas och avancerad.

    Tror dock att det man uppfattar som enklare utgår ifrån gränssnittet, att det är enkelt och tydligt kanske snarare än att begränsa funktionaliteten bakom.

    (*) Här kan man även tänka sig tredjepartsplugins

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    929
    Som Disgen-fadder och fadder-koordinator under många år förstår jag artikelförfattarens oro. Så många användare som vi faddrar har fått hjälpa – t.ex. under år 2016 var det över 4000 fadderärenden, förutom de frågor och problem som framfördes i DIS-Forum och i Facebook-gruppen ”Jag gillar Disgen”.

    Disgen designas och utvecklas av tekniskt kunniga personer, som eftersträvar tekniskt bra program, tekniskt logiska funktioner, men vi vill gärna ha med användarna mycket mera i den processen.
    Det handlar dels om programmets funktionalitet, att den är tillräcklig, effektiv, logisk, förståelig och säker för dess syfte, dels hur programmet tillfredsställer användaren, såväl den nya, ovane, osäkre icke-experten, som behöver enkelhet, tydlighet, mycket hjälp och vägledning i programmet, hjälp att undvika att göra fel, och att det är lätt att förstå hur man rättar fel, som den vane, säkre, mera avancerade användaren, som vill kunna utföra avancerade funktioner effektivt utan onödiga störningar.

    Vad gäller användarren, så finns avgörande faktorer även där: inställning, motivation och vana att använda datorer och datorprogram, preferenser och tidigare erfarenheter, förmåga att förstå datorgränssnitt, förmågan att lära, tänka, minnas och bearbeta information i datorn. Vi bör då i det sammanhanget fundera på om programmets krav på användarnas förmåga är för högt ställda.

    De som idag designar program, appar och tjänster på datorer eller via internet pratar om användbarhet och användarens tillfredsställese. De pekar på att det är av stor vikt HUR funktioner och gränssnitt verkligen är utformade – hur de uppfyller användarnas behov och önskemål. Råden är att göra användargränssnitten tydliga och undvika att överbelasta dem för mycket, markera viktig information tydligt, ge mycket vägledning vid användningen och hjälpa användaren att inte göra fel.

    Om detta går att uppnå med Disgen – en avvägning mellan teknik, behov, resurser och ekonomi – vet jag inte.
    Vi i supportrådet försöker bidra med vad vi som faddrar upplever att användarna behöver, och vi har bl.a. föreslagit en Light-version, men vet inte om vi ekonomiskt/resursmässigt klarar av det. Det finns ju andra produkter och andra tjänster som vi också vill utveckla eller vidareutveckla.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    504
    Man behöver inte göra en light-version av programmet bara för att skapa ett enkelt användargränssnitt för ovana användare. I många program kan man välja att använda ett enkelt Basic-gränssnitt eller att använda ett Avancerat gränssnitt. Det vore kanske en väg att gå även för Disgen.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    929
    Edgar, bra att du påpekar det. Det är just det jag menar och som vi önskat under många år, och Kalle nämner det också.
    Det är gränssnittet som är viktigt för den vanlige användaren, att det är tydligt, logiskt och hjälpande.
    Att ha ett enklare gränssnitt för de som önskar det, med de grundläggande basala behoven.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    597
    Jag tror många upplever ett program enkelt eller krångligt beroende på hur många olika moment man man måste gå igenom för att registrera vissa uppgifter.

    Min ide har varit att skapa olika vyer beroende på vad har för underlag när man registrerar, t.ex. Husförhörsländ, Födelsebok, Dödbok, Sveriges Befolkning, Sveriges Dödbok etc.
    Det är ju stor skillnad på vilken typ av uppgifter man kan tänkas finna i de olika underlagen.

    När jag har en sådan källa framför mig vill jag ha möjlighet att kunna registrera allt jag ser på bilden i ett sammanhängande moment med en god översikt på det som registreras.
    Källan jag då har gäller ju alla uppgifter jag registrerar och jag behöver således bara anges en gång och inte för varje enskild uppgift.

    Mitt "Light-förslag" är att skräddarsy användargränssnitt baserade på de vanligt förekommande underlag släktforskare använder.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    929
    Jag tror att grunden skall vara ett grafiskt gränssnitt med släktträdet, varifrån man lägger till familjemedlemmar (föräldrar, relationer, partners, barn). Till det ett par vyer för att registrera uppgifter om de olika personerna, primärt från födelse/dop, lysning/vigsel och död/begravning, CD-skivor och bouppteckningar. Notiserna/Händelserna kan ha samma innehåll som idag med möjlighet att använda ortsträd och källträd. Man bör kunna göra enklare sökningar och utskrifter. Motsvarar det som Grundkursen innehåller.
    Detta är fortfarande på PC-nivå, men vore det inte trevligt med en Light-version även på surfplattor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Göte Ekström
    Medlemsnr
    437
    Inlägg
    2
    Jag började med Disgen 3,5 och fortsatt till Disgen 2016 men där var det svårt att se hur man skulle fortsätta. Jag har gått tillbaka till 8,2 för där vet jag hur jag skall göra rättelse och lägga in nya personer. Finns det numera någon bättre förklaring hur inmatningen skall ske?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •