Resultat 1 till 30 av 36

Ämne: Disgen Light

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Man behöver inte göra en light-version av programmet bara för att skapa ett enkelt användargränssnitt för ovana användare. I många program kan man välja att använda ett enkelt Basic-gränssnitt eller att använda ett Avancerat gränssnitt. Det vore kanske en väg att gå även för Disgen.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Edgar, bra att du påpekar det. Det är just det jag menar och som vi önskat under många år, och Kalle nämner det också.
    Det är gränssnittet som är viktigt för den vanlige användaren, att det är tydligt, logiskt och hjälpande.
    Att ha ett enklare gränssnitt för de som önskar det, med de grundläggande basala behoven.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Jag tror många upplever ett program enkelt eller krångligt beroende på hur många olika moment man man måste gå igenom för att registrera vissa uppgifter.

Min ide har varit att skapa olika vyer beroende på vad har för underlag när man registrerar, t.ex. Husförhörsländ, Födelsebok, Dödbok, Sveriges Befolkning, Sveriges Dödbok etc.
    Det är ju stor skillnad på vilken typ av uppgifter man kan tänkas finna i de olika underlagen.

När jag har en sådan källa framför mig vill jag ha möjlighet att kunna registrera allt jag ser på bilden i ett sammanhängande moment med en god översikt på det som registreras.
    Källan jag då har gäller ju alla uppgifter jag registrerar och jag behöver således bara anges en gång och inte för varje enskild uppgift.

Mitt "Light-förslag" är att skräddarsy användargränssnitt baserade på de vanligt förekommande underlag släktforskare använder.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Jag tror att grunden skall vara ett grafiskt gränssnitt med släktträdet, varifrån man lägger till familjemedlemmar (föräldrar, relationer, partners, barn). Till det ett par vyer för att registrera uppgifter om de olika personerna, primärt från födelse/dop, lysning/vigsel och död/begravning, CD-skivor och bouppteckningar. Notiserna/Händelserna kan ha samma innehåll som idag med möjlighet att använda ortsträd och källträd. Man bör kunna göra enklare sökningar och utskrifter. Motsvarar det som Grundkursen innehåller.
    Detta är fortfarande på PC-nivå, men vore det inte trevligt med en Light-version även på surfplattor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Göte Ekström
    Medlemsnr
    437
    Jag började med Disgen 3,5 och fortsatt till Disgen 2016 men där var det svårt att se hur man skulle fortsätta. Jag har gått tillbaka till 8,2 för där vet jag hur jag skall göra rättelse och lägga in nya personer. Finns det numera någon bättre förklaring hur inmatningen skall ske?

Disgen Light

Håller helt med Kenneth Blom om att det borde finnas en grundversion av Disgen. Vi är nog många som inte har släktforskning som huvudintresse och varit nöjda med tidigare enklare och mer överskådliga versioner, men Disgen tenderar nu att bli överarbetad för de flesta. Säkert vill en del ha med kvalificerade funktioner, men jag tror faktiskt att det är en minoritet som är så avancerade.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Göte Ekström,

med anledning av din fråga "Finns det numera någon bättre förklaring hur inmatningen skall ske?" undrar jag vad det är i den inbyggda hjälpen eller handledningen på webben som behöver förtydligas?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •