Resultat 1 till 30 av 36

Ämne: Disgen Light

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Jag tror många upplever ett program enkelt eller krångligt beroende på hur många olika moment man man måste gå igenom för att registrera vissa uppgifter.

Min ide har varit att skapa olika vyer beroende på vad har för underlag när man registrerar, t.ex. Husförhörsländ, Födelsebok, Dödbok, Sveriges Befolkning, Sveriges Dödbok etc.
    Det är ju stor skillnad på vilken typ av uppgifter man kan tänkas finna i de olika underlagen.

När jag har en sådan källa framför mig vill jag ha möjlighet att kunna registrera allt jag ser på bilden i ett sammanhängande moment med en god översikt på det som registreras.
    Källan jag då har gäller ju alla uppgifter jag registrerar och jag behöver således bara anges en gång och inte för varje enskild uppgift.

Mitt "Light-förslag" är att skräddarsy användargränssnitt baserade på de vanligt förekommande underlag släktforskare använder.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Jag tror att grunden skall vara ett grafiskt gränssnitt med släktträdet, varifrån man lägger till familjemedlemmar (föräldrar, relationer, partners, barn). Till det ett par vyer för att registrera uppgifter om de olika personerna, primärt från födelse/dop, lysning/vigsel och död/begravning, CD-skivor och bouppteckningar. Notiserna/Händelserna kan ha samma innehåll som idag med möjlighet att använda ortsträd och källträd. Man bör kunna göra enklare sökningar och utskrifter. Motsvarar det som Grundkursen innehåller.
    Detta är fortfarande på PC-nivå, men vore det inte trevligt med en Light-version även på surfplattor.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Göte Ekström
    Medlemsnr
    437
    Jag började med Disgen 3,5 och fortsatt till Disgen 2016 men där var det svårt att se hur man skulle fortsätta. Jag har gått tillbaka till 8,2 för där vet jag hur jag skall göra rättelse och lägga in nya personer. Finns det numera någon bättre förklaring hur inmatningen skall ske?

Disgen Light

Håller helt med Kenneth Blom om att det borde finnas en grundversion av Disgen. Vi är nog många som inte har släktforskning som huvudintresse och varit nöjda med tidigare enklare och mer överskådliga versioner, men Disgen tenderar nu att bli överarbetad för de flesta. Säkert vill en del ha med kvalificerade funktioner, men jag tror faktiskt att det är en minoritet som är så avancerade.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Göte Ekström,

med anledning av din fråga "Finns det numera någon bättre förklaring hur inmatningen skall ske?" undrar jag vad det är i den inbyggda hjälpen eller handledningen på webben som behöver förtydligas?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Jag håller med Christer och styrelsen i att det vill vara resurs spill att göra en speciell "light" version av Disgen. Men jag håller även med Edgar och Torgny om att det borde kunna gå att slå av eller på mera avancerade funktioner. Ett enkelt gränssnitt att börja med för de mest basala funktionerna, sedan slå på det mera avancerade när man har blivit lite varm i kläderna.

Men det är kanske lika svårt att göra det som en "light" version av programmet?

Sedan kan jag inte låta bli att kommentera Christers svar till Göte Ekström: Götes osäkerhet i hur han skall fortsätta, ilustrerar med all önsklig tydlighet behovet av att ha en samlat manual för Disgen 2016. Inga fel i att ha den inbyggda hjälpen och webbhandledningen, men den senare tycker jag fortfarande är bökig att hitta i, trots att jag nu har jobbat med programmet sedan förversionen släpptes till oss faddere hösten 2015. Det är möjligt andra tycker den är enklare att hitta i och det är ett åldersfenomen.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Ett enkelt gränssnitt att börja med för de mest basala funktionerna, sedan slå på det mera avancerade när man har blivit lite varm i kläderna.

Men det är kanske lika svårt att göra det som en "light" version av programmet?
    Det beror på vilka funktioner som ska döljas alternativt förenklas. Det är ungefär här som diskussionen har stannat tidigare - många har genom åren önskat sig ett nybörjarläge i programmet, men ingen har tänkt igenom i detalj hur det ska se ut.

Du kanske själv kan föreslå några saker som kan döljas i ett nybörjarläge?
    Ordförande & Disgenutvecklare.

Göte Ekström
    Medlemsnr
    437
    Disgen2016 var nytt när jag testade det för mer än ett år sedan. Tyckte det var omöjligt att komma in i systemet så jag tog bort det och gick tillbaka till 8.2 som jag fortfarande använder. Nu är det femte utgåvan så det kanske har lossnat så jag prövade att komma in i 2016 igår men jag lyckades inte få över DG/Data från 8,2 så jag lämnade det nya igen. Börjar nog bli lite för gammal att söka dom nya vägarna. Hoppas bara att den som tar över efter mig kan nyttja det äldre formatet.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej Göte!

När det gäller att föra över data från Disgen 8.2 till 2016 kan du få hjälp av vilken som helst av de faddere som finns registrerade, välj en som bor i närheten av dig om det är så att det kräver "handpåläggning" av någon orsak. Normalt gör det inte det.

Sedan pekar du på ett nog så viktigt problem, nämligen vad kommer att hända den dagen du inte kan vara med längre och någon annan skall ta över. Har denna annan en gammal installatin av Disgen 8.2 på sin dator? Eller möjlighet att installera en?

I dagsläget är det nog inget större problem, jag tror de flesta av oss faddere har Disgen 8.2 installerade och/eller installations filen så det kan lösas.

Men hur ser det ut om 5 eller 10 år, det vet vi inte. Då har det troligen kommit en version av Disgen som heter2020 eller vad det nu kan vara, alltså åtskilliga versioner nyare än dagens.

Om man skall se historisk tillbaka, är det ju så att datafilerna från äldre versioner av Disgen skall konverteras för att köra i nyare version, så var det när man gick över från version 7 till version 8 och om jag inte missminner mig även vid en av de olika versioner av 8 fram till den sista 8.2.d, men du kan t.ex. inte konvertera från version 7 till version 8.2.d, då måste du ha ett mellansteg för att lösa den nöten.

Så därför tycker jag du, trots det lite ovana gränssnittet, skall göra ett nytt försök, alternativt se till att din forskning är sparat i föreningens DIS Arkiv eller spara en kopia i något format, som du är säker på alla släktforskningsprogram kan öppna.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •