Hej Daniel!
Jag har inte funderat ut i detalj vad som skulle vara nybörjare och vad som skulle vara avancerat.
Men ett par saker kan jag komma på: Att endast tillåta baskartan i nybörjare versionen. Att spärra de mera avancerade funktioner i käll- och ortsträd.
Sedan har Torgny ju kommit med ett förslag som verkar intressant, men det innebär kanske nyutveckling?
Jag är inte programmerare eller expert på vad som går att göra utan stora kostnader, det finns det andra som kan bättre.
Ovanstående är enbart tankar på vad som kan förenkla för den mindre erfarna.
Disgen i sig är ju väldigt kraftfullt och kan mycket, som jag brukar säga till mina kursdeltagare: "Det är ett program som man kan växa i". Men det gör också att det kan verka väldigt komplicerat om man är ovan. Då är det kanske enklare att bara ha ett fönster där man skriver in namn, födelsedag och ort samt dödsdag och ort.
Man får registrerat det rent basala, sedan kan man efterhand som man blir duktigare, gå tillbaka och komplettera med allt det finlir som finns i Disgen: Koppling till AD/Svar/Ancestry i källträdet, lägga in torpet/hemmanet med koordinater i ortsträdet. lägga in nya underlagskartor o.s.v.
Det är i viss mån så jag har gjort under de efterhand många år jag har använt Disgen. Att så något av det var för att de tidigare versioner av Disgen inte klarade det, men just därför har jag kunnat komma in i funktionerna efterhand som jag själv har blivit duktigare och programmet mer avancerat.