Hej Göte!
När det gäller att föra över data från Disgen 8.2 till 2016 kan du få hjälp av vilken som helst av de faddere som finns registrerade, välj en som bor i närheten av dig om det är så att det kräver "handpåläggning" av någon orsak. Normalt gör det inte det.
Sedan pekar du på ett nog så viktigt problem, nämligen vad kommer att hända den dagen du inte kan vara med längre och någon annan skall ta över. Har denna annan en gammal installatin av Disgen 8.2 på sin dator? Eller möjlighet att installera en?
I dagsläget är det nog inget större problem, jag tror de flesta av oss faddere har Disgen 8.2 installerade och/eller installations filen så det kan lösas.
Men hur ser det ut om 5 eller 10 år, det vet vi inte. Då har det troligen kommit en version av Disgen som heter2020 eller vad det nu kan vara, alltså åtskilliga versioner nyare än dagens.
Om man skall se historisk tillbaka, är det ju så att datafilerna från äldre versioner av Disgen skall konverteras för att köra i nyare version, så var det när man gick över från version 7 till version 8 och om jag inte missminner mig även vid en av de olika versioner av 8 fram till den sista 8.2.d, men du kan t.ex. inte konvertera från version 7 till version 8.2.d, då måste du ha ett mellansteg för att lösa den nöten.
Så därför tycker jag du, trots det lite ovana gränssnittet, skall göra ett nytt försök, alternativt se till att din forskning är sparat i föreningens DIS Arkiv eller spara en kopia i något format, som du är säker på alla släktforskningsprogram kan öppna.

Svara med citat