Resultat 1 till 30 av 36

Ämne: Disgen Light

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Edgar Lycksell har gjort den bedömning som jag tror de flesta av oss har upplevt. Jag har vant mig vid Dg 2016 nu, men visst saknar jag den bättre översikten och enklare inmatningen i Dg8.

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    597
    Intressant, det här har verkligen startat upp ide-banken hos många inom föreningen.

    Till början handlade det om att ta bort funktioner, men nu har det i alla fall börjat handla mer om inmatning och användargränssnitt.

    Jag upplever Disgen, både 8:an och 2016 som utmärkta när jag skall hitta och titta på registrerad information.

    Men, det är många moment och bildväxlingar för att registrera nya personer. Det är ju där en ny användare hamnar först.
    Att få in alla uppgifter om en person, bör kunna utföras i ett sammanhängande flöde och med god överblick.

    Att kunna välja mellan olika inmatnings formulär, beroende på uppgifterna man har om personen, borde underlätta och hjälpa användaren.
    En Husförhörslängd kan innehålla ganska mycket information om varje person och att registrera en familj kräver en hel del klickande och hoppande fram och tillbaka.
    Ett sånt inmatningsformulär blir av naturen ganska omfattande men å andra sidan väldigt översiktligt medan ett inmatningsformulär för Sveriges Befolkning blir enkelt.

    Faddrarnas samlade erfarenhet om vad det är som användarna har problem med eller upplever som krångligt borde vara utgångspunkt för vilka användargränssnitt som kan förenklas.

    Plocka bort funktioner tycker jag är fel väg, man bör ha funktionerna tillgängliga så att man kan prova på och själv utvecklas i handhavandet.
    Att göra en light version. som kostar mindre initialt, kan bli en för hög tröskel för användaren att kliva över.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •