Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Disgen Light

  1. #31
    Går det inte att återanvända Disgen 8.2, skala bort "onödiga" funktioner och och döpa om till Disgen Basic. För övrigt håller jag med Eva Dahlberg om att Ove Berggren har en del poänger.

  2. #32

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    Många bra tankar här. Visst kan man vänja sig vid allt nytt och försöka göra det bästa av det; jag hör dock till dem som testat 2016 men återgått till 8.2 av några olika anledningar (ett par av dem finns här), men gränssnittets förändring är en starkt bidragande orsak till mitt val.

    En stor fördel som Disgen 8.2 har gentemot 2016 är den direkta inmatningen på grunddatafliken, d.v.s. att man omedelbart kan skriva i rutan som markören befinner sig i, välja orter och källor från dropdown-menyerna (ofta bara genom att trycka pil-ned + enter för att få senast valda) för dessa de mest grundläggande uppgifterna, oavsett om det är en ny person som jag lägger upp eller en befintlig för vilken jag vill lägga till uppgifter.

    I Disgen 2016 består hela personöversikten av klickbara poster, snarlika dem vi finner under fliken "notiser" i Disgen 8.2. Även om det är trevligt att kunna se allt på ett och samma ställe i 2016 blir man samtidigt lätt överväldigad just av att det är så mycket på en och samma bild. Det är då inte konstigt att en diskussion om en lightversion uppstår. Jag ser dock ingen mening i att utforma en lightversion med färre funktioner; huvudsaken är att gränssnittet görs lättarbetat och snabbt.

    Som jag ser det är personöversikten i 2016 med notis-panelerna att betrakta som efterträdare till fliken "notiser" i Disgen8, medan fliken med direktinmatning av "grunddata" i Disgen8 har inte fått någon efterträdare.

    Att varje värde som ska redigeras ska behöva öppnas i en popup-ruta är inte användarvänligt.
    En grunddata-inmatning snarlik den i Disgen 8 tror jag behövs i kommande version; en mycket enkel och omedelbar inmatning av de mest grundläggande "notiserna". Den utmärkta och behövliga dubblettsökningen på namn skulle naturligtvis behöva integreras, men i övrigt efterlyser jag alltså något som kunde likna grunddata-fliken i Disgen 8.

    Jag gick upp och läste litet noggrannare nu, och ser nu att Edgar Lycksell och ev. flera, har ungefär samma eller liknande förslag.
    Senast redigerat av Andreas Jansson den 2017-07-01 klockan 11:14.

  3. #33
    Ett inlägg som berör Disgen 2016 och dess uppdateringar har flyttats till en egen tråd.

  4. #34
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av PatrickJohnson Visa inlägg
    Går det inte att återanvända Disgen 8.2, skala bort "onödiga" funktioner och och döpa om till Disgen Basic.
    Nej, det finns många skäl till att det inte går (dvs allt går ju, men med större eller mindre svårighet...)

    • En mycket stor del av arbetet med Disgen 2016 skedde "under skalet" med byte av databas och byte av stora delar av koden. Att då behålla den gamla kodbasen, som vi nu har lämnat bakom oss, blir då ett väldigt merarbete.
    • Vi skulle få två olika format på datamapparna.
    • Källkoden till Disgen 8.2 är mycket svårjobbad.
    • Disgen 8.2 byggdes med en version av Delphi som är 10 år gammal. Vi skulle få hantera den i virtuella maskiner under utvecklingen, och det finns ingen garanti att program bygga med den versionen går att köra på nyare Windowsversioner.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #35
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Inte tog väl diskussionen med konkreta förslag slut redan nu?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #36

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag tror att frågan är för allmänt ställt, för att ge mera konkreta förslag. Svaren visar tydligt att alla uppfattar "Light-version" på väldigt olika sätt, och att massor med förslag redan framförts under lång tid av många, inte minst via fadderkontakter och här på DIS-forum.

    Hur man förstår frågan och föreslår åtgärd:
    A) Ett separat program "Disgen-Light", parallellt med befintligt Disgen 2016.
    B) Separata fönster (vyer) för "enklare användning = grundläggande funktioner" i befintligt program, samtidigt med att man har tillgång till de vanliga fönstren också med samtliga funktioner vid behov.
    C) Förbättring av befintliga fönster och funktioner, så att de passar både den nye (ovane) och den mera avancerade användaren. Gör registrering mera enkel, återinför funktioner från 8.2d, mera hjälpande i programmet, mindre tekniska lösningar. Här finns det massor med förslag. Rätta fel.
    D) Det handlar bara om utbildning, manual, support och hjälp i programmet.

    Dessutom finns det olika utgångspunker:
    1) Att utgå från den befintliga lösningen idag, och vilka tekniska lösningar den erbjuder.
    2) Att utgå från användarnas behov, och skapa lösningar därifrån.

    Det går nog inte att utgå bara från en av ovanstående punkter, men för egen del vill jag gärna att användarhoven (2) skall väga tungt, och att skapa det i befintligt program, både förbättrad användarvänlighet (C) och separata fönster för enklare användning (B).
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2017-07-06 klockan 12:59.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •