Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Normering av platser?

  1. #1

    Normering av platser?

    Behöver strukturera upp mina data inför ett första bidrag till Disbyt och vore tacksam för lite hjälp här.

    På vilken form bör jag ange platser i mitt släktforskningsprogram?

    Vidare, hur gör jag med platser som byter sockentillhörighet?
    En person kan ju till exempel födas i Luleå socken, gifta sig i Överluleå och dö i Edefors utan att flytta en enda meter under sitt liv.

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Några exempel:
    Burlöv (M) - Församling/Socken i Malmöhus län
    Åkarp, Burlöv (M) - Byn Åkarp i Burlövs socken i Malmöhus län
    Everlöv nr 22, Everlöv (M) - Gatuhus nr 22 i Everlövs socken i Malmöhus län
    Åkarp nr 6, Åkarp, Burlöv (M) - Gården Åkarp nr 1 i byn Åkarp i socknen Burlöv i Malmöhus län
    (Åkarp nr 6, Burlöv (M) - alternativt skrivsätt till förra)
    Trehörna Östergård, Urshult (G) - Gård i Urshults socken i Kronobergs län
    Lassatorpet, Alltidhult, Jämshög (K) - Torpet Lassatorpet i byn Alltidhult i Jämshögs socken i Blekinge län
    Sqvalperup nr 7, Malmö S:t Petri (M) - Hus nr 7 i kvarteret Sqvalperup i Malmö
    Minneapolis, Hennepin, Minnesota, USA - Stad, County, Delstat, USA

    Jag brukar skriva platsen i den församlingen den tillhörde vi tillfället för notisen (händelsen)
    Källeboda, Jämshög (K) är samma by som Källeboda, Kyrkhult (K), eftersom Kyrkhult bildades 1865, då Jämshögs gamla församling delades upp i två delar.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    Tack Torgny

    Det låter logiskt.

  4. #4
    Det är både på gott och ont att göra som Torgny skriver. Onekligen är det den mest korrekta lösningen - no doubt. Om du använder Disgens ortsträd får du samma plats i flera församlingar och därigenom en sämre överblick, vilka personer, som bott på denna plats. Jag använder i vissa fall varianten att samla alla personer i en viss ort (gård/torp osv) i samma församling för att lättare kunna söka en individ på ortsnamnet.
    Jag har ett annat "tokigt" exempel där en socken var egen annexförsamling under ca 100 år (ca 1750-1850). Dessförinnan och därefter ingick gårdarna i moderförsamlingen. Det största problemet är nog städernas omdaning från slutet av 1800-talet och framåt.

    Tyvärr finns här ingen bästa lösning utan man får välja den kompromiss, som känns bäst.

    Kanske kan det i en framtid bli möjligt i Disgen att kunna länka Källeboda/Jämshög och Källeboda/Kyrkhult med varandra, varigenom en sökning på Källeboda/Jämshög även kommer att omfatta Källeobda/Kyrkhult. Någonting för utvecklarna att fundera över.

  5. #5

    Bo Bengtsson
    Medlemsnr
    55042
    Inlägg
    2
    Jag skriver alltid sockennamnet som plats, följt av länsbokstav inom parentes, t.ex Bredared (P)
    Om jag till detta vill ha med platsen så skriver jag t.ex Bredared (P), Ljungagården
    Om socken byter namn så får man ju leva med det och skriva socknens namn när händelsen skedde, vigsel, död etc. Uppgifterna ska ju vara sökbara för andra forskare som kanske har samma person och då måste man ju hitta rätt socken för att i den vigselboken hitta personen.

    Hoppas detta var begripligt

  6. #6

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Om har Disgen: Använd ortsträdet (https://www.dis.se/orter) med alla fördelar som det för med sig!

    Disbytombuden kan hantera "socken, by, gård" eller "gård, by, socken"! Men det är viktigt att du konsekvent använder samma ordning på alla orterna. Och inga egna förkortningar (Ö-vik och liknande).

    Du får tillbaka tre filer med resultatet av körningen.

    /BoK
    Senast redigerat av BoKleve den 2017-06-09 klockan 01:43.

  7. #7
    Tack till alla som svarat.

    Jag valde principen "gård, by, socken (län)" - i den mån uppgifterna är kända.

    När det gäller platser som byter sockentillhörighet valde jag att i Norrland ange den socken som platsen slutligen hamnade i. Detta eftersom det säger betydligt mer om var platsen är belägen, rent geografiskt.
    Hur det blir i de södra delarna av landet har jag inte bestämt ännu.

  8. #8

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Klarar DisByt av socknar som bytt län så att man som jag brukar göra kan skriva länstillhörigheten som var vid det aktuella tillfället? Har sett att "Släkttrim" klagar på om inte man angett nuvarande länstillhörighet, har DisByt samma problem?

  9. #9

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Det borde framgå i din B-fil hur det är hanterat. I allmänhet ändras det till läget 1989, med eller utan handpåläggning av Disbytombudet.

  10. #10

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Jo, men man vill ju gärna veta hur det fungerar innan man skickar in, det var över ett år sedan nu så det börjar bli dags igen. Kör Släkttrim för att rensa bort en del fel men märkte då att man t.ex. ville byta ut Kristianstads län mot Malmöhus län.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •