Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: När kommer nästa uppdatering till Disgen 2016?

  1. #1

    Anita Ahlman
    Medlemsnr
    37819
    Inlägg
    12

    När kommer nästa uppdatering till Disgen 2016?

    Kära programgrupp – NÄR och VAD kommer att rättas i nästa uppdatering.
    Medan ni pratar, lovar och åter igen pratar så dör kon.

    Varför inte ta itu med de brister som visat sig redan för snart 2 år sedan. Då menar jag bara se till att alla gamla funktioner finns med i det nya uppdaterade programmet som kostade pengar och medlemskap i föreningen. Normalt brukar uppdaterade program vara kompatibla med sina egna föregångare.
    Nu skriver ni i Diskulogen att en ny betalversion är på gång men att vi med 2016 minsann inte skall lämnas i sticket.
    Vilket företag som helst som behandlar sina produkter och kunder på det sättet får berättigad kritik.
    Fram tills nu är det verkligen Grisen i säcken som vi köpt, blivit besvikna på och tröttnat.

    Kommer funktionen ”Egna utdrag” att återkomma?
    Kan ID-nummer skrivas ut i alla rapporter?
    Vänligen berätta vad ni jobbar med. Tyst och hemligt är inte lösningen.

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Hej Anita!
    Tråkigt att du inte är nöjd.

    Nu är det inte särskilt rätt att anklaga produktrådet för att prata, lova och prata igen. Till Disgen 2016 har det kommit 5 fria uppdateringar och en del tyckte nog att det blev för många och för ofta. Dessa kom under vår/sommar/höst 2016. Under våren 2017 har arbetet koncentrerats på "nästa betalversion av Disgen" som vi kallar den tills dess den börjar bli så klar att det går att berätta vad den innehåller och när den kommer.

    Tanken är att försöka komma ut med en "betalversion" av Disgen varje år. Den blir då rätt billig jämfört med tidigare uppdateringar och innehåller det som utvecklats och testats under året. Tidigare var stora Disgen-uppdateringar ganska sällsynta och då desto mera dramatiska. Det vill vi komma ifrån och istället komma med tätare och billigare uppdateringar.

    De som har köpt en viss version av Disgen och inte vill uppdatera till nästa betalversion, kommer att få uppdateringar till sin version men då handlar det om felrättningar. Nya funktioner får man däremot huvudsakligen i betalversionerna.

    Jag tycker att du har fel när du jämför DIS med ett företag. Arbetet sker ideellt och det är många tusen timmar som vissa medlemmar lägger av sin fritid för att alla andra medlemmar ska få ett bra program. Programmet kostar pengar, eftersom även de medlemmar som inte engagerar sig på fritiden ska lämna sitt bidrag den vägen. Med intäkterna och medlemsavgifter finansierar vi den anställda personalen.

    Vad gäller bakåtkompabiliteten har en del saker fått styrka på foten eftersom Disgen 2016 är en rejäl omkonstruktion jämfört med Disgen 8.2. Vissa saker (exempelvis rålistan) kommer aldrig tillbaka. Andra saker ("egna utdrag" som du nämner) ströks av tidsbrist. Ytterligare andra saker (id-nummer) är medvetna designändringar.

    Det är bra att du och andra kritiserar så att vi kan ändra de designändringar som visat sig dåliga i backspegeln. Det som ströks på grund av tidsbrist kommer nog tillbaka om det prioriteras högt nog jämfört med andra önskvärda ändringar. Jag kan inte här och nu svara om just "Egna utdrag" och "ID-nummer i utskrifter" utan det får produktrådet svara på hur det ligger till.

    Men som sagt, ny funktionalitet kommer i första hand i betalversionerna. När det blir dags att göra nästa uppdatering till Disgen 2016 (preliminärt sent i höst) så får vi se vilka rättningar som blivit gjorda för nästa betalversion, som mer eller mindre lätt kan flyttas till Disgen 2016. Exakt vilka rättningar och ev funktioner som finns med i listan vet vi inte nu, eftersom ingen har arbetat med det än.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Från produktrådets horisont kan jag svara på vad som kommer och inte kommer i nästa betalversion. Våra tidigare planer har påverkats i stor omfattning av det vi kallar dpi-problem som är ett stort bekymmer för att få en korrekt upplösning av program vid Windows förstoring. Det är och har varit ett mer omfattande arbete än vi kunde ana.
    personindex i utskrifter - torde komma med
    egna utdrag kommer inte med i första läget

    Vår tystnad är medveten för att vi inte ska förlova oss. Det kan lätt komma något emellan som gör att de ursprungliga planerna spricker. Som t.ex det jag nämnde ovan. Dessutom är det bra att vara öppen för att ta hand om nya problem eller önskemål som kommer under resans gång. Annars blir planerna lätt allt för statiska.
    Senast redigerat av Christer den 2017-07-03 klockan 09:46.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Oj vad jag saknar möjligheten att göra utdrag! Ett av mina problem just nu är resterna av gamla ostrukturerade Källor från DG7-tiden. Jag höll länge på att med hjälp av udrag följa upp mina försöka att "struktuera" gamla källhänvisningar, men orken räckte inte helt - mycket är fortfarande kvar att göra. Den stora fördelen med Utdragsfunktionen är den flexibiliteten den erbjuder. När man väl kommit på vad som kunde göras och hur man kunde göra det så vill jag hävda att det var ett riktigt bra hjälpmedel, så mig skulle det passa att få det tillbaka.

  5. #5

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Jag läser här i tråden att ni jobbar med en ny betalversion 2017

    Vad jag har förstått ligger en hel del förbättringar och rättelser på kö för att åtgärdas. Jag undrar då när dessa är tänkt att sjösättas?

    För egen del väntar jag på att bildtexten i ortsförteckningen skall åtgärdas, plus mycket annat.
    Innan dess kan jag inte använda Dg2016 fullt ut, utan måste fortsätta jobba med Dg8 parallellt.

  6. #6

    Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54
    Efter att själv ha provat Disgen 2016 och läst om andras erfarenheter tyckte jag det passade mig bäst att avstå från den och istället fortsätta med DG 8.2. Hur blir det med den nya "betalversion 2017" - kommer jag att kunna prova den på samma sätt som jag gjorde med 2016-versionen?

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ja vi kommer att erbjuda samma typ av provperiod innan licens behöver betalas.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Åke, svaret finns på liknande fråga på annan plats, https://forum.dis.se/vb/showthread.p...%B6rteckningen
    Senast redigerat av Christer den 2017-08-17 klockan 08:30.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •