Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Återgå till Disgen 8

  1. #1

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83

    Återgå till Disgen 8

    Disgen 2016 börjar växa mig över huvudet (jfr insändare i Diskulogen 117). Jag känner ett ökande behov av att återgå till Disgen 8. Hur går jag tillväga?
    /hans peter

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Bäst resultat når du genom att att lära dig hantera 2016 på ett sätt som passar ditt sätt att arbeta. En kurs eller kanske bara att gå igenom funktionerna i Disgen tillsammans med någon. Det är säkert en hjälp du kan få i din lokala släktforskarförening.

    Om du beskriver mer i detalj vad det är i 2016 som inte tillfredsställer dina önskemål, kanske du även kan få tips och råd här i forumet.

    Enda alternativet att "gå tillbaka" till Dg8 är via export och import av GEDCOM fil, men det måste ses som en ren nödlösning.

  3. #3

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack för svaret. Jag ser att jag redan för ett år umgicks med tanken att gå tillbaka till en version som jag behärskade. Under rubriken "2 versioner av Disgen på samma dator". Jag får prova den lösningen.
    /hans peter
    Senast redigerat av Hans Peter den 2017-08-12 klockan 13:24.

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om du ändå väljer att gå tillbaka till Dg8 via GEDCOM så måste du vara medveten om att resultatet aldrig blir exakt lika.

    Den stora skillnaden vid konverteringen till Disgen 2016 var hanteringen av faddrar. Om du hade mycket faddrar kommer den informationen att förstöras vid återgång till Dg8.
    Faddrarna som nu blivit "riktiga" personer blir inte meningsfulla att ta tillbaka till Dg8, då de där blir helt oanvändbara personer utan relationer.
    De faddernoteringar som fanns i Dg8 går inte att få tillbaka vid importen av GEDCOM.

  5. #5

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Jag tar mig friheten att fortsätta den här tråden med ett närliggande problem. V.g. se bifogad beskrivning.
    /hans peter
    Bifogade filer Bifogade filer

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Mappen Disgen har vid någon omflyttning i filhanteraren hamnat under mappen mail.tele2-3.se.

    Lösningen blir att direkt i filhanteraren flytta mappen Disgen så att den ligger direkt under Dokument.
    Mappen mail.tele2-3.se kan ligga kvar under Dokument och behöver inte påverkas.

  7. #7

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack! Ordningen är återställd.
    /hans peter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •