Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Flytta till molnet

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Har funderat, men inte funderat färdigt, NAS, alltså eg. en USB-disk som är tillgänglig för alla på mitt nätverk. Om man nu lägger datamappen där, och ser till att man bara är en åt gången som använder. Detta borde väl fungera, Är det någon som provat?

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ja, jag har provat, såväl med en datamapp i en dator från en annan dator i samma nätverk som från olika datorer mot samma datamapp i en NAS i samma nätverk. Om datamappen är öppen i en dator och man försöker öppna mappen från den andra datorn, ger Disgen ett felmeddelande.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Eva, bara för att testa igen, försökte jag öppna en datamapp som var öppen på en annan dator i nätverket. Jag fick mycket riktigt ett felmeddelande och två val: Att låsa upp databasen (om man var säker på att ingen använde den, d.v.s. den var tidigare inte stängd på korrekt sätt) eller att avsluta Disgen. Här kommer ett litet problem: Om jag väljer att stänga Disgen, kommer Disgen att försöka öppna den tidigare "ej möjliga" datamappen, och så länge som den då är öppen i den andra datorn, går Disgen i den aktuella datorn inte att använda på någon annan datamapp så länge den första är låst av den andra datorn. Jag har dessutom inte kollat vad som händer om jag i stället väljer "Lås upp den upptagna databasen". Det är kanske läge för ett förbättringsförslag.

Förbättringsförslag #4465.
    Senast redigerat av Edgar den 2017-11-09 klockan 08:01. Anledning: Nummer på förbättringsförslag inlagt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •