Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Karttips önskas

  1. #1

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590

    Karttips önskas

    Jag har varit "duktig" och lagt upp gårdar till alla församlingarna på Gotland.

    Nu visar det sig att gårdarnas namn skrivs ut på kartan i en enda hög eftersom jag inte har kunskap att kunna placera gården på sitt rätta ställe.

    Nu vill jag helt enkelt slå av markeringen "Visa på kartan" men hittar ingen direkt motsvarighet i XML filen.


    Eftersom jag inte har lust att göra detta manuellt skulle jag gärna vilja ha tips på hur man i XML filen skulle kunna åstadkomma detta på annan sätt.

    På Zoom värdet eller genom att tillföra någon tagg?

    <Place PlaceId="5000152">
    <ShortName>Bäcks</ShortName>
    <PlaceKind>Gård</PlaceKind>
    <FullName>Bäcks, Akebäck (I)</FullName>
    <Latitude>57.5474166666667</Latitude>
    <Longitude>18.39225</Longitude>
    <ShowAtZoom>24</ShowAtZoom>
    <Landskap>0</Landskap>
    </Place>

  2. #2

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Om man slår av markeringen "Visa på kartan" så sätts taggen <ShowAtZoom> till 0.

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Tack, då bör det fungera att ändra till <ShowAtZoom>0</ShowAtZoom> på lämpliga rader.

  4. #4

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av C-J Gustafsson Visa inlägg
    Jag har varit "duktig" och lagt upp gårdar till alla församlingarna på Gotland.

    Nu visar det sig att gårdarnas namn skrivs ut på kartan i en enda hög eftersom jag inte har kunskap att kunna placera gården på sitt rätta ställe.

    Nu vill jag helt enkelt slå av markeringen "Visa på kartan" men hittar ingen direkt motsvarighet i XML filen.
    Vill du inte istället ha rätt koordinater på "dina" gårdar?

    Läs Björn Johanssons artikel "Bli kartexpert" i Disklogen nr 115 och läs i Disgen-hjälpen om hur du kan "Positionera en ort eller dess namn i kartan (X)" (under Kartor -> Fönster - Karta).

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jo, visst skulle det vara en bra lösning.

    Men på grund av volymen drar jag mig för att sätta igång ett så stort projekt. Det är många gårdar på Gotland, så det var ett ganska stort jobb att bara lägga upp namnen på alla.

    Jag har sen gjort ett program som vänder på det och lägger församlingen först och gården därefter, för att underlätta att jobba med sökningar, och där skulle jag kunna sätta in värdet 0 samtidigt.
    Det var mest för att jag tyckte det såg dumt ut på kartorna när namnen skrevs in i en hög.

  6. #6
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Det finns ytterligare ett sätt att släcka de egna orterna man lagt in i ortdatabasen: i lagerpanelen till höger kan man checka av visning av egna registrerade orter. Då döljer man dem "tillfälligt" utan att behöva peta på inställningarna för varje ort. Så slipper man återställa alla dessa den dag man vill se dem igen.

  7. #7

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Tack, det var betydligt enklare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •