Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Markering av person i bygd tavla

  1. #1

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57

    Markering av person i bygd tavla

    Jag startar med att bygga en antavla med mig själv som proband. Efter analys av personer utan partner och därefter öppnar familjeöversikten för någon av de hittade personerna så markeras inte om det är en person i bygd tavla trots att så är fallet och inställningen är att det ska markeras med en färgad fyrkant.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    När jag gör en antavla med mig själv som proband, så får alla mina anor en röd –färgad fyrkant längst ner till höger i varje personruta i Familjeöversikten
    (så länge som jag inte stänger ner antavlan)

  3. #3

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Problemet har med fönstergrupper att göra:
    När du startar programmet jobbar du i grupp 1, står nertill vid respektive fönster, och när du tar fram en familjeöversikt och bygger en antavla, så sker det i grupp 1.
    När du sen kontrollerar/analyserar kommer resultatet i Grupp 2. När du i den resultatlistan öppnar en av personernas familjeöversikter, då sker det i grupp 2, och i grupp 2 finns ingen byggd antavla att referera till, därför inga fyrkanter i den familjeöversikten.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  4. #4

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Det tycker jag är en stor brist. Det är ju anorna man i första hand vill ha kompletta. Sidolinjer vet man i regel att de inte är det. I DISGEN 8.2 fungerade det som jag tycker det borde vara.

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Sören, jag har inte testat följande, men det borde fungera:

    Gör en flagga, som heter t.ex. "Mina anor".
    Gör en antavla med dig själv som proband.
    Gör en söklista med personerna i antavlan.
    Eventuellt utöka söklistan med ingifta partner/föräldrar/barn etc.
    Markera alla i söklistan och sätt flaggan "Mina anor".
    Vid Analysera/kontrollera notiser, begränsa kontrollen till personer med flaggan "Mina anor".

    Flaggan "Mina anor" är dessutom användbar i andra sammanhang och den kan också göras synlig i familjeöversikten.

  6. #6

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Tyvärr får jag det inte att fungera. Den nya söklistan blir grupp 3 så problemet är det samma.
    Jag fick även ett annat fel. När man i analysrutan klickar på "slutför" så hoppar visningen till en öppen site i webbläsaren, varför man får klicka på DISGEN-ikonen igen.

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Om du vill ha en markering i Familjeöversikten på dina direkta anor, så gör som Edgar föreslår, så att de har flaggan "mina anor" eller "mina direkta anor". Ange sedan i "Redigera flaggor" att den flaggan skall visas som en färgplutt i familjeöversikten, då visas den oberoende av vilken grupp du befinner dig i.
    Då behöver du heller inte ha någon söklista för att får en markering i familjeöversikten.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Tyvärr är det fortfarande så att även barn som inte är direkt ana har markeringen för flaggan "Mina anor". Är alltså ingen hjälp att göra på föreslaget sätt.
    Vad jag inte förstår är varför analysresultatet kommer i en ny grupp. Var hittar man beskrivning av vad grupp är och varför det används?
    Problemet med att man kommer till en öppen internetsida när man klickar på slutför kvarstår. Måste vara en bugg i programmet.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Flaggan Mina Anor
    Om du väljer dig som centrumperson, gör en söklista med bara dig och sedan utökar den med dina anor, och inget annat, då får du bara dina direkta anor i söklistan, och sätter du en flagga "Mina direkta anor" på dem, så är det bara de som kommer att få markeringen i familjeöversikten. Jag hoppas att det hjälper dig.
    Felet var att du måste ha även utökat även med alla ättlingar (till alla dina anor), då får du ju alla släktingarna och flaggan borde då heta "Alla mina släktingar", och det är inte det du ville.

    Fönstergrupper
    I F1-hjälpen står det: De sex fönstren Familjeöversikt, Söklista, Byggd tavla, Karta, Personöversikt och Relationsöversikt kan skapas i flera grupper numrerade 1, 2 o.s.v. Inom varje grupp följs innehållet åt i fönstren - om till exempel en person markeras i en Byggd tavla så blir denna person automatiskt centrumperson i Familjeöversikten. Namnet på fönstret och vilken serie det hör till syns i fönstrets överskrift och i tillhörande flik i flikfältet.
    Handledningen: https://www.dis.se/fonsterhantering

    Öppen internetsida
    I vilket läge klickar du på "slutför"?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Torgny, jag tror Sören menar det faktum att när Disgen är klar med sin analys och återgår, hamnar Disgen längst bak på skärmen, bakom fönstren till andra öppna program, se bild av Disgen omedelbart efter analysen. Om det andra fönstret är stort, kan Disgen försvinna helt där bakom. Jag har för mig att detta är ett känt fel, som vad jag förstår är rättat till nästa uppdatering.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Edgar den 2017-11-05 klockan 12:08.

  11. #11

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Jag uttryckte mig tydligen otydligt. Vad jag menar är att jag inte förstår varför analysresultatet, när man har en öppen antavla, inte hamnar i samma grupp som antavlan. Vad är meningen med att analysresultatet alltid hamnar i en ny grupp?
    Ja, om jag gör som du föreslår så blir endast de direkta anorna markerade. Det är ju dock inte till någon hjälp eftersom man i analysresultatet inte kan se om det är en direkt ana eftersom svaret finns i en ny grupp.

    Öppen internetsida
    Det är när jag gjort en analys som det händer. (Jag har just läst Edgars svar och det stämmer).

    Nytt problem
    När jag markerar en person i en öppen antavla och väljer familjeöversikt så händer det nästan alltid att probanden kommer upp. (Om jag dubbelklickar på personen i fråga så öppnas helt riktigt personöversikten).

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Sören, det är utmärkt att du rapporterar problem här, så att vi kan ta med det i den fortsatta utvecklingen.

    Klick på person i byggd antavla uppdaterar automatiskt familjeöversikten (synkronisering)
    Du skapar den byggda antavlan från familjeöversikten, och centrumpersonen blir proband i den byggda antavlan.
    När du sen klickar på någon person i antavlan, då uppdateras automatiskt familjeöversikten, du behöver aldrig klicka på Familj-knappen. Du ser det bäst genom att arrangera familjeöversikten och antavlan bredvid varandra i huvudfönstret. Även om du klickar på Familje-knappen i antavlan så förblir den markerade personen i antavlan fortsatt centrumperson i familjeöversikten. Detta kallas för synkronisering. Har du också relationsöversikten öppen, så synkroniseras den också automatiskt när du markerar (klickar på) någon person i den byggda antavlan.

    Detta är en del av tanken att alla fönstren inom en fönstergrupp automatiskt skall synkroniseras.

    Det problem du upplevt finns om du stänger ner familjeöversikten, och sen markerar någon person i antavlan, då finns ju ingen öppen familjeöversikt att uppdatera för programmet. Om du då klickar på Familj-knappen i den byggda antavlan, då öppnas alltid probandet som centrumperson i familjeöversikten. Troligen har inte familjeöversikten i det läget information om vilken person som är markerad i antavlan. Om du nu åter markerar personen i antavlan, då uppdateras familjeöversikten automatiskt.

    Sören, gör du på något annat sätt för att få problemet?
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  13. #13

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Analysresultat skapas i en ny fönstergrupp - hantering
    Efter att analysresultatet skapats, klicka på Familje-ikonen i analysresultat-fönstret. Då öppnas en familjeöversikt i samma fönstergrupp. Arrangera dessa båda fönster bredvid varandra i huvudfönstret. Se bifogat skärmklipp.
    - Genom att klicka på en rad i analysresultatet visas automatiskt den markerade personen i familjeöversikten. Och då ser du flaggorna.
    - Genom de båda pilarna upp och ner i vänstra menyn i familjeöversikten, bläddrar du enkelt och snabbt framåt och bakåt i listan från analysen.
    - Har du samtidigt personöversikten öppen, då synkroniseras den också automatiskt.

    En annan variant är att, när du genomför analysen, avgränsar den till bara de personer som har flaggan "Mina direkta anor". Det valet får du innan du skapar analysresultat-listan. Då har du bara de som är intressanta för dig i den listan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  14. #14

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Jag förstår nu hur det fungerar. Jag gjorde på samma sätt som tidigare i DISGEN 8.2, vilket för mig var logiskt, men det fungerar alltså inte i den nya versionen.
    För att arbeta i nya versionen bör man alltså alltid visa flera fönster i huvudfönstret.

    Att man måste skapa en ny flagga med "mina anor" för att få fram analysresultatet för anorna tycker jag är en svaghet. Det är ju en konsekvens av att det inte gå att få analysresultatet i samma grupp som man har antavlan med sig själv som proband. Det tycker jag är en svaghet i nya versionen, annars är ju analysmöjligheterna mycket bättre än i 8.2.

    F n har jag dock inga mer funderingar eller frågor i detta ärende.

  15. #15
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Men varför inte vända på det så får du med alla fönster i samma fönstergrupp. Gör analys, från analysresultatlistan skapar du en familjeöversikt och därefter en tavla. Då får du alla i samma fönstergrupp.
    Du ska inte se resultatlistan från analysen som en söklista även om de är snarlika. Du kan faktiskt göra en sökning i samma fönstergrupp och få en söklista också.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  16. #16

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Tack Christer. Nu blir det som jag tycker det bör vara, men jag förstår inte när du säger att analysresultatet inte är en "söklista". Det är ju vad den kallas.
    Dessutom, om jag gör en sökning i samma fönstergrupp med analyslistan öppen så försvinner så försvinner den och ersätts med den nya söklistan.

  17. #17
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    En gratis uppdatering (2016.6) kommer i slutet av månaden. Då blir det skilda namn på listorna, analysresultat och söklista. Om du gör en sökning med analysresultatet aktivt så skapas då en separata söklista i samma fönstergrupp. Så det blir bättre .........
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  18. #18

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Då är frågan varför analysresultatet hamnar i en ny fönstergrupp, om man redan har en familjeöversikt öppen.
    När nu analysresultatet och söklistan är olika listor, så varför inte?
    Förstår att det blir rätt om man börjar med att skapa analyslistan och därefter öppnar de övriga, även en söklista.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •