Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Snabbkomandon för notistyper i Levnadsbeskrivningen

  1. #1

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199

    Snabbkomandon för notistyper i Levnadsbeskrivningen

    När jag står i Levnadsbeskrivning och trycker N så kommer listan med notiser upp.
    Har för mig att vilken bokstav som ger kommandot för respektive notistyp var understruken tidigare.
    I nyaste DISGEN 2016.6 så är det inte så. ( iaf hos mig). Kör DISGEN på en Win7.

  2. #2

    Sören Axelsson
    Medlemsnr
    44379
    Ort
    Habo
    Inlägg
    18
    Jag kör 2016.6 och mina bokstäver är understrukna som tidigare.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    I Windows 10 finns en inställning som gör att understrykningar för kortkommandon kan visas eller döljas. Jag minns inte tillfället var den finns eller om den finns i några i de tidigare versionerna av Windows.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Jag kör WIN7 och alla andra understrykningar syns. Det är bara i Levnadsbeskrivnings Listbox med Notiser de är borta.
    Har startar om PC, ominstallerat DISGEN 2016.6 . Problemet kvarstår.

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Så ser det ut. Se bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Edgar den 2017-11-23 klockan 11:00. Anledning: Bild inlagd.

  6. #6

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59
    Det går att lägga till understrukna bokstäver genom att i Win10 göra så här.
    Välj Inställningar/Hjälpmedel/Tangentbord och under rubriken "Andra inställningar" aktiverar du understreck för tangentbordsgenvägar.

  7. #7

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det beskrivna problemet är väl internt i Disgen, har väl inget med operativsystemets genvägar att göra? Disgens egna genvägar i Levnadsbeskrivningens Listbox med Notistyper är inte understrukna, se min bild ovan.

  8. #8

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59
    På min PC fungerar det med
    "Inställningar/Hjälpmedel/Tangentbord och under rubriken "Andra inställningar" aktiverar du understreck för tangentbordsgenvägar"
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag kan också konstatera att det fungerar. Beteendet i Disgen påverkas när inställningen ändras (efter ev omstart av Disgen). Jag testade första utan att markeringen var gjord. Om jag då använde en (osynlig) giltig bokstav så visas understrykningen. Likaså om jag provar med en ogiltig bokstav.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  10. #10

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Hur kan en OS-inställning bara slå på en enda listbox?
    Var gör jag ändringen i WIN7? Hittar inte någon inställning för det?

  11. #11

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag har gjort en del tester. Det har uppenbarligen med OS att göra från Dg2016.6 men inte i Dg2016.5. Jag hade en Dg2016.5-installation i en dator med Win8 och där syntes understrykningarna även om markeringen i Windows "Markera ..... och snabbtangenter med understreck" INTE var aktiverad. När jag så installerade Dg2016.6 försvann understrykningarna ifråga i Disgen, men kom tillbaka när jag aktiverade understrecken i Windows. Samma sak gäller uppenbarligen i min ordinarie Disgen2016.6 under Win7. Där var understrykningarna borta sedan jag installerade 2016.6, men de är tillbaka nu sedan jag aktiverat understrecken i Windows.

    Inger, du hittar inställningen i Win7 (liksom i Win8) genom att gå in i
    Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > Gör tangentbordet mer lättanvänt > Gör det lättare att använda kortkommandon > (kryssruta) Markera kortkommandon och snabbtangenter med understreck.

  12. #12

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Tackar för hjälpen. Nu sys de igen. Men konstigt ändå att de syntest på andra ställen i DISGEN 2016.6

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •