Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kryssrutan "Visa valda kartor" i uppdatering 6 (Dg2016.6)

  1. #1

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501

    Kryssrutan "Visa valda kartor" i uppdatering 6 (Dg2016.6)

    Jag har just installerat uppdatering 2016.6. Varje gång jag nu startar Disgen och öppnar kartan, är kryssrutan "Visa valda kartor" avmarkerad och jag måste fylla i den på nytt för att se mina kartor, även om den var markerad när jag senast stängde Disgen. Så var det inte i förra versionen Dg2016.5. En klar försämring och kanske en felrapport/förbättringsförslag?

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det stämmer att det är en planerad ändring som gjorts i 2016.6, för att snabba upp öppningen av kartfönstret efter start.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    OK. Jag förstår. Men jag förstår inte riktigt i vad förbättringen ligger.
    Jag förstod att det kunde ta längre tid att öppna om man hade stora kartor valda, vilket jag då accepterade. Jag väntade ju på den karta jag ville ha. Det är väl ingen större mening med att grundkartan öppnas snabbare. Nu blir det i stället det här extra manuella att fylla i kryssrutan, innan den karta man vill ha öppnas.

  4. #4
    Björns avatar
    Björn G Johansson
    Medlemsnr
    22
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    31
    Min erfarenhet från kurser och från faddrar är att det känns frustrerade att vänta på kartfönstret om ett flertal underlagskartor är aktiverade (avsiktligt eller inte). Därav åtgärden att stänga av visningen av dessa vid start. Det kan ju lika ofta vara så att det är grundkartan med släktens utbredning man vill titta på. En ytterligare steg är förstås att göra detta beteende valbart som en inställning. Jag lägger det som ett önskemål inför nästa version.

    MVH

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    OK. Jag förstår. Vi har bara olika prioriteringar, det är naturligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •