Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: PersonID <> Flock individ nr

  1. #1

    Hans-Otto Tengrud
    Medlemsnr
    04121
    Inlägg
    13

    PersonID <> Flock individ nr

    I en skapad söklist vill jag byta kolumnen PersonID och istället få det gamla flock och individnr visade? Det nya PersonID säger mig ingenting om personen och vet inte vad jag har för nytta av det.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    De gamla identiteterna finns bara som information för personerna som du hade i Disgen 8. De nya personerna har av förklarliga skäl bara nya ID. Det är tanken att identiteter inte ska vara bärare av egenskaper utan endast en neutral identitet. Flaggor är bättre för det ändamålet av flera skäl.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Har konstaterat att ansedel visar ett fullständigt personid - dvs personid samt inom parentes gamla personidnr t.ex 11386 (23:2) .
    I en söklista visas dock bara nya personid - 11386 . Fältet går ej att öka - varför ej ????

    Anledningen till mitt problem är att 9 flockar ger en differens på 172 individer som jag vill undersöka närmare.
    Kan man gå via excel ??

  4. #4

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Inga problem att skapa en excel-fil från en söklista, Skapa söklista , högerklicka och 7:de alternativet i listan som kommer fram är "Exportera till excel"

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Har du lyckats få fram de uppgifter du behöver?
    Jag hade liknande behov så jag gjorde en program där jag använde XML listorna och skapade en enkel Excel-lista med kolumner för Dg8-id och 2016-id.
    Är det något som skulle hjälpa dig så kan du höra av dig.

  6. #6

    Hans-Otto Tengrud
    Medlemsnr
    04121
    Inlägg
    13

    Flockar till flaggor

    Får flaggorna samma nummer som flockarna hade? Fortsätter numreringen löpande inom varje flagga som tidigare i flocken? Eller blir det bara 2016:s individnummer? Jag har tusentals bilder och dokument som är taggade med flock & individnummer för att hålla reda på vem som är på bilderna och i dokumenten, faller mitt system vid 2016 blir jag kvar i Disgen 8.

  7. #7

    Jan-Sören Lindh
    Medlemsnr
    28844
    Inlägg
    1
    Hej,
    jag misstänker att inget förändrats på denna punkt i senare releaser men jag frågar ändå.
    Skulle man inte kunna få välja att behålla sina gamla person-id vid konvertering från Disgen 8?? Nya personer får gärna ha en ny serie.
    Nya id gör det svårt att uppdatera om man har referenser i andra system

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •