Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur koppla videofilm till html sidor

  1. #1

    Hur koppla videofilm till html sidor

    Jag har försökt att koppla en videofilm till html sidor genom videonotis/hämta mediatyp/film och sedan klickat på OK. Jag har provat formaten Mp4 och AVI. Sedan OK men det verkar som inte länken till filen finns kvar. När jag har exportera till html finns det ingen länk. Hur gör jag för att få det att funka?'

    Mvh Hans

  2. #2

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74

    Disgen 2016

    I Disgen 2016 går du in på personöversikten,i menyn väljer du Information och sedan Lägg till.
    Peka ut din videofil, MP4 är det filformat som flest webbläsare klarar av.
    Se till att Mediatyp Film är markerat. Lägg sedan in en text i rutan Beskrivning, denna text kommer upp på HTML-sidan som en länk till filen. Se bifogade filer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74

    Avancerat alternativ

    Alternativt, om du vågar dig på lite HTML-programmering kan du antingen lägga in följande i HTML-filen efter att du genererat den eller lägga in en extra text eller specialnotis som du skriver ut vid HTML-exporten.

    Video från XYZ<br>
    <video width="500" controls Title="YYY" preload="auto">
    <source src="../../Film.mp4" type="video/mp4">
    Your browser does not support HTML5 video.
    </video>

    Väljer du detta alternativ måste du själv kopiera videofilen till roten för din HTML-export (där foton .m.m ligger). Notisen kommer bland dina övriga notiser, inte under den separata Multimediarubriken som i förra exemplet.

    Sedan får du kanske lägga till lite formateringskommandon om du inte vill ha text och filmrutan vänsterjusterade.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av m11916 den 2017-11-28 klockan 20:05.

  4. #4
    Jag har gjort precis som du beskriver i första delen. Bilden med "Bifogade miniatyrer" syns ej. Det är som jag inte gjort någonting.
    Jag har Disgen 2016.6 kan det ha hänt något med nya uppdateringen?
    Avancerat alternativ funkar men tar en massa tid samt problem vid ny export.

    -Hasse
    Senast redigerat av dis19854 den 2017-11-29 klockan 12:15.

  5. #5

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74

    INställningar

    Har du markerat att du vill exportera multimedia i inställningar för ansedlar vid HTML-exporten?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •