Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Att skriva en biografi

  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    Att skriva en biografi

    Hur skriver man en biografi på bästa sätt? En fundering - man kan anordna en tävling eller starta ett projekt där inskickade bidrag består av en levnadsbeskrivning inom vissa givna ramar, ex. ett definierat ämne och ett begränsat antal tecken. De 10-20 bästa bidragen kan sammanställas i en digital publikation, med möjlighet till senare uppdateringar/rättelser. Ämnet kan vara begränsat så att man i någon mån kan jämföra de olika livsödena. Ämne kan vara en yrkesgrupp, personer födda ett visst årtal eller på en viss plats etc. Sammanställningen kan bli en hjälp för andra som forskar inom ämnet. Jag förutsätter också att man inkluderar fotnoter med källhänvisningar så att man kan verifiera uppgifterna. Släktforskarprogrammen är bra för att sammanställa fakta, men kanske inte ger så mycket hjälp om hur man formulerar ett livsöde i en läsvärd artikel.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    En mycket intressant idé. I tillägg ska man nog sätt en rekommenderad omfattning i tecken oxå. Är det någon som är intresserad att leda ett dylikt projekt/tävling? Jag erbjuder mig att finnas med i bakgrunden som bollplank och stöd.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag är dessvärre bättre på att komma med idéer än att genomföra dem. Jag är gärna med som stöd, men inte att driva det ... För att det ska få genomslag bör det nog genomföras av en förening/organisation.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •