Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ID nummer i utskrifter

  1. #1

    ID nummer i utskrifter

    Jag läste någon stans att i och med den nya uppdateringen skulle ID-nummer tas med i utskrifter.

    Jag tog fram en stamtavla, men där saknas ID-nummer.

    Minns jag fel eller måste jag göra någon inställning?

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Personidentitet kan man lägga till vid utskrift av ”Tabell” och ”Träd” för stamtavla, gör så här;
    Klicka på ”Utskrift”då öppnas ”Välj utskriftsform” (Antavla/ Stamtavla/mm). När du är klar klicka på ”Fortsätt”;
    Välj ”Inställningsmall” (ungefär mitt på sidan) välj via nedåtpilen.
    Under den till höger finns ”Direktval” (där ser man vad som ingår i vald Inställningsmall).
    Nästa steg > klicka på ”Inställningar” (till höger under Hjälp);
    Direktval/ För stamtavlan/ Övrigt / Register/ Sidans utformning/;
    Öppna ”Direktval”
    ”Skriv ut i samband med texten”;
    Kryssa i ”Personidentitet”

    Se även;
    https://www.dis.se/installning-utskrifter

  3. #3
    Ja, nu finns de med. Men det var ju inte helt enkelt att själv komma fram till. Vän av ordning undrar då, varför det inte tas med som ett defaultvärde. Den, som till äventyrs störs av att ID-begreppet skrivs ut, kan då gå in och ta bort det.

    Måste jag göra denna redigering varje gång jag skriver ut en stamtavla?

  4. #4

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    I listan över nyheter för DG2018 står det att "ID-numret kan tas med i utskrifter". Tycks ännu inte gälla för alla utskrifter!? Borde ju finnas på t ex Ansedeln.

  5. #5

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Sten-Sture. Även för Ansedeln kan du välja att personidentiteten skrivs ut. Den finns i inställningens första flik "Direktval". Sen går det bra att spara dina inställningar som en egen mall, med ett eget namn, så finns den sen bland mallarna så att du kan välja den vid senare utskrifter.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  6. #6

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Tack för det! Letade förgäves i den inbyggda hjälpen (F1) och i Handledningen. Märkligt nog får jag inte träff på begreppet Personidenditet i Handledningen

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    F1-Hjälpen
    1) När du trycker F1 i dialogrutan "Inställningar-Ansedel" öppnas hjälpsidan "Dialog - Inställning direktval", där det bl.a. står:
    "Här kan du välja vad av orter, källor, fotnoter, anteckningar och personidentitet som skall skrivas ut inuti texten. Kryssa i rutorna för vad som skall ingå i utskriften."
    2) Om du i Disgens meny väljer Hjälp > "Sök hjälp om", och söker på Personidentitet får du träff på 8 sidor, bl.a. ovanstående sida om inställningar för utskriftl.

    Handledningen
    1) I Disgens meny Hjälp > "Disgen Handledning" öppnas Handledningen på hemsidan. Tryck på den blåa knappen "Handledningens innehåll", scrolla ner till avsnittet om Utskrifter och välj länken "Inställningar för Utskrifter och Utskriftsmallar".
    Där står i samband med bilden om Direktval: "Nytt från Disgen 2016.6 är möjligheten att välja till personidentitet"
    2) På DIS hemsida, klicka på söksymbolen överst till höger, och sök på "Personidentitet utskrift". Då får du träff på ett antal sidor, bl.a. den ovanstående sidan i Handledningen.

    Vad tycker du vi skall göra bättre för att du skall hitta den information du söker?
    Vi vet att det är svårt att lära användarna att trycka på F1-knappen, där hjälpen är som närmast, eller slå upp i Handledningen, och ta sig tid att läsa där, men vad menar du vi skall göra för att det skall bli bättre?

    Kanske något som man missar att lära ut på våra kurser?
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-08-22 klockan 22:32.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Jag lär alltid ut F1-knappen på mina grundkurser. Jag laddade ned 2018.1 nyligen. Jag har kört Disgen länge och då på 2016. Hade kört nu på ett tag. Hade då varit bra vid nedladdningen att få tips om valet på Hjälpmenyn "Nyheter och kända brister i Disgen!

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av m05143 Visa inlägg
    Jag lär alltid ut F1-knappen på mina grundkurser. Jag laddade ned 2018.1 nyligen. Jag har kört Disgen länge och då på 2016. Hade kört nu på ett tag. Hade då varit bra vid nedladdningen att få tips om valet på Hjälpmenyn "Nyheter och kända brister i Disgen!

    Når man har kurs og nevner F1 så er det en god ide å nevne at F1 er en av Microsofts Windows-standarder hvor F1 viser hovedhjelpefilen og henholdsvis Shift F1 og Ctrl-F1 skal gi kontekst sensitiv hjelp. av ulik slag.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  10. #10

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Sten-Sture!
    I 2018.1 på startbilden (Välkommen till Disgen) finns under rubriken mitt på sidan "Har du frågor? Undrar du något?" tre blåmarkerade länkar: "Disgens handledning", "nyheterna i Disgen" samt till listan över faddrar "på webben". Länken "nyheter i Disgen" är direkt till den sida om Nyheter och kända brister, som du åsyftar.
    Jag tar gärna emot synpunkter på hur du tycker vi skall göra det tydligare? Skall det vara stora knappar, eller tydligare markerat på något sätt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  11. #11

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Nu får jag skämmas!!! Men Stora knappar vore nog inte så dumt.
    Samt in länk redan när man laddar ned uppdateringen.

  12. #12

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Skulle stått "en länk"

  13. #13

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Sten-Sture! När du laddar ner Disgen gör du det från sidan: https://www.dis.se/disgen, så står där under länken "Ladda ner Disgen 2018" vad som är nytt i den versionen. Det är också länken till den sidan som går ut i nyhetsbrevet när versionen släpptes. Du menar att detta inte är tillräckligt?

    Eller menar du mera detaljerad information för funktionärer i DIS?
    Då finns ju länkarna på startsidan i Disgen, och vi lägger även ut mera detaljerarad information på funktionärportalen.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-08-27 klockan 13:23.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  14. #14

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Tack för all info från dig. Jag tycker vi stänger frågan nu.
    Jag har fått tillräcklig info nu.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •