Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hantering av för- och efternamn

  1. #1

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94

    Hantering av för- och efternamn

    I Disgen 2016 bör man specificera vad som är för- resp. efternamn. Sällan några problem, men hur skriver man namn av följande typ korrekt:
    Sven Svensson (Sveno Svenonis) Höök?

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det finns inget "korrekt" sätt. Jag skulle välja Förnamn: Sven* Sveno Svenonis; Efternamn: Svensson Höök.

  3. #3

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Tack för "vettig" synpunkt och god fortsättning på detta nya år!

  4. #4

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Såsom t.ex. DiSByt fungerar (i alla fall fram till "Nya Versionen") blir det väl inte så bra, söker någon på Sven Svensson Höök hittas inte den posten om man inte anger något wild-card. Jag tycker iofs att DiSByt borde ha "implicit wild-card" såsom många andra sajter har, där man måste klicka i "Exakt sökning" för att ta bort den funktionaliteten.

    Vanligt är väl att man anger AKA: Sveno Svenonis, men Also Known As är väl inte GEDCOM-standard...

  5. #5

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Så i stället anser du, Tommy, att man bör skriva hur?

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Jag skulle skriva namnet som Sven Svensson Höök och sedan skriver jag Sveno Svenonis som ett Also Known As, även om det sista kanske inte motsvarar GEDCOM-standard så känns det som det bästa för mig - GEDCOM-standardenb är ju inte heller så bra som den borde vara, precis...

    Alternativt kan man ha informationen Sveno Svenonis som en notis.

  7. #7

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    "Alternativt kan man ha informationen Sveno Svenonis som en notis" eller som en fotnot. Men då går det förmodligen inte att söka på detta namn i vare sig Disgen eller Disbyt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •