-
Som jag ser står det Eriksdotter, vilket ju är logiskt.
-
f. Eriksdotter (Eriksd:r)
-
Tack så mycket. Jag utläste något i stil med "fabriks..." åt det hållet, men ser nu att det var långt ifrån.
Hittade information i Arkivdigital från registret för personer 1950, då står att hon hette Eriksson som ogift. Kan det röra sig om läs/tolkningsfel? Är ju en väldigt skillnad från Eriksdotter...
-
Jag har sett att runt sekelskiftet 1900 var det inte alls ovanligt att flickor som efternamn fick "patronymikon" med ändelsen -son, d.v.s. faderns förnamn med ändelsen -son. Jag har flera exempel på flickor födda i slutet av 1800-talet, som i någon hfl hetat pigan Andersdotter men i nästa hfl (runt 1900) hetat pigan Andersson. Senare fick ju alla barnen faderns efternamn. Jag har för mig att det kom någon ändring i namngivningslagarna runt 1900, som tydligen gjorde prästerna något konfunderade. Det är det säkert någon annan som vet mer om.
-
Namnlagen (Förordingen) tillkom 5 december 1901. Förändringen från patronymikon till familjenamn skedde succesivt under senare delen av 1800-talet och det började i de större städerna, där ofta hela familjen fick mannens/faderns efternamn. Jag uppfattar att det fanns en rätt stor valfrihet i början av 1900-talet vilket efternamn man tog, när man flyttade hemifrån. Det finns många fall där kvinnor i församlingsböcker långt in på 1900-talet behållit sitt patronymikon (xxxdotter). Just förhållandet att en person benämns som xxxdotter i tidiga handlingar men senare i folkbokföringen anges som xxxson (exempelvis "som ogift") är vanligt förekommande.
För Britta Lisa kan det mycket väl vara så, att hon i vissa handlingar (tex från skolan) anges som Eriksdotter, längre fram i livet kanske hon tyckte att Eriksdotter kändes gammaldags och ändrade till Eriksson. Inget märkvärdigt med det.
-
Det var ju inte så att hon ändrade från Eriksdotter till Eriksson, myndigheterna gjorde den ändringen, -dotter skulle försvinna.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler