Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Registrering av partner / Relationsöversikt

  1. #1

    Agneta Welander
    Medlemsnr
    56765
    Inlägg
    10

    Registrering av partner / Relationsöversikt

    Kanske en dum fråga, men jag tragglar mig igenom de första registreringarna:
    Hur öppnar jag Relationsöversikten?

    // Agneta

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Den person som du ska ”gifta ihop” med någon, ska vara ”Centrumperson” och sen klickar du på en av dessa ”Rutor”;
    Relation eller Partner, läs mera ; https://www.dis.se/reg-partner

    Mitt tips är att på de flesta ställen i programmet Disgen kan du trycka på F1-tangenten för att visa det hjälpavsnitt
    som gäller för det fönster du jobbar i för tillfället, eller gå in på ”Hjälp” i programmets rubrikrad

  3. #3

    Agneta Welander
    Medlemsnr
    56765
    Inlägg
    10
    Jag tycker hjälpsidorna är svåra. Hur hittar jag bilden som visas genom att öppna Relationsöversikten, enligt 'Registrera partner'?

    // Agneta
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!
    Jag tror du gör det mera invecklat för dig själv än nödvändigt.
    Jag skall försöka förklara hur du skall göra:
    Först och främst skall den person som skall ha en relation vara centrumperson.
    När personen är det har du längst nere på skärmen fyra knappar: Relation, Partner, Son och Dotter
    Om du vet namnet på relationen, alltså om Anders har en relation med Sofia, väljer du Partner, vet du inte namnet väljer du relation.
    OM vi nu tänker oss att du vet namnet på båda två, alltså Anders och Sofia, så du väljer Partner får du ett fönster upp där du kan skriva in för- och efternamn på denna partner, klicka på nästa och du kan skriva in födelsedata, nästa och du skriver in dödsdata samt avsluta.
    Nu har du centrumpersonen och under denna står två rutor, den vänster är tom, i den höger står namnet på partnern.
    För att tala om vilken form av relation det är, dubbelklickar du på den tomma rutan, nu får du upp relationsöversikten, där har du överst 5 olika knappar: Före äktenskap, äktenskap, sambo, utom äktenskap och slutligen skild
    Du väljer den knapp som passar och fyller i dato, ort, källa och eventuella kommentarer.
    Om det nu är så att du inte vet namnet på den som din centrumperson har/har haft en relation till så du väljer relation får du åter två rutor under centrumpersonen, i detta tillfälle är vänster fortfarande tom medan det i höger står ordet Partner.
    Precis som förut kan du klicka i den tomma rutan och får upp samma relationsöversikt som förut där du kan välja vilken relation det rör sig om.
    Om det nu är så att det är barn i relationen markerar du, precis som Torgny har förklarat, relationsrutan, alltså den vänster ruta, så kan du välja son eller dotter på knapparna i bottnen av fönstret.
    Hoppas ovanstående hjälpte dig, annars är du välkommen att ta kontakt, jag finns i fadderlistan.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •