Har efter mycket efterforskning och lite tur lyckats hitta adoptivföräldrar till min farmor. Hon står angiven som fosterbarn i församlingsboken men är en notis i anslutning till henne som jag har svårt att tyda.
Det finns ingen känd fader antecknad i hennes födelsebok, däremot nämns en man i denna notis. Funderar om detta är en möjlig fader eller bara någon "sällskapsman" till farmors biologiska mamma (som dök upp efter farmors födsel).
Hon föddes 1924 och adopterades bort vid 5 års ålder, 1929.
Har lyckats läsa ut
"U.ä.d.t. frnt? Olof Tjärnström och kronotorpareänkan Brita Lisa Backlund, båda i Norrtjärn Anundsjö förs?"
Jag tror förkortningarna kan betyda utom äktenskapet dotter till ... faderns titel fmt/frnt är jag osäker på. Om fadern är gubben Olof Tjernström (f. 1858) var han kronotorpare och tidigare arbetare, kanske är fadern istället sonen Olof Viktor Tjernström (f. 1892). Födelsenotisen nämner bara modern. Församlingsboken efter 1923 är inte digitaliserad.
Vad jag kan utläsa ur Dödboken för Brita Lisa Backlund så var hon änka (efter 1918) fram till sin död. Tittade i församlingsboken för -1923 och kunde utläsa ett till oäkta barn till Brita Lisa, men hittar inget sådant barn i Födelse och dopboken. En tanke var om den här Olof Tjernström är pappan till något av eller de båda två oäkta barnen.
Nu minns jag inte lagarna på rak arm men från något årtal var man inte tvingad att ange faderns namn, eller kan ha varit tvärtom.