Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: DIS Wiki

  1. #1
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225

    DIS Wiki

    Nu äntligen har jag installerat mediawiki:

    http://wiki.dis.se/w/index.php/Huvudsida

    Än så länge ska vi se det som ett test även om jag inte tänkt mig detta som en betainstallation som ska skrotas sedan, utan detta är the real thing.

    Man loggar in med sina inloggningsuppgifter från Dis Forum. Olyckligtvis är det så att mediawiki inte tål att man har mellanslag eller understreck i användarnamnet, så de som har detta måste antingen byta namn i forumet (utförs smärtfritt av undertecknad) eller så får man fixa sig ett extra forumkonto och använda det på wikin.

    Det vore inte fel med några som hjälpte till med att göra klart wikin. Är det någon som känner till någon bra konfigurering som borde göras i varje sann och äkta mediawiki-installation? Eller ser något som inte fungerar? Skinn och logga är redan bytta. Jag gissar att det är lite kategorier och mallar som behövs härnäst. Eller?
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  2. #2

    Anders Berg
    Medlemsnr
    1397
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Ingen har kommenterat detta, och ingen har skrivit ett ord på wikin, snart en månad sedan introduktionen. Vad är det tänkt att vi ska använda wikin till? Kanske ointresset beror på att man inte vet vad den ska användas till?

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Kanske :-)
    Vad den ska användas till bestämmer ju ytterst deltagarna. Typiska användningsområden som jag tänker mig är: FAQ-er för t ex Disgen, disbyt, dispos, eller andra program. Länksamlingar. Sidor som olika projekt och arbetsgrupper kan använda för att berätta vad de gör, utarbeta gemensamma dokument, etc.

    Jag hade nog tänkt att det skulle finnas någon som nappade på kroken att hjälpa till lite med mallar och annat, innan det blir lite tydligare påannonsering att wikin faktiskt finns.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Går det inte lite inflation i Wikis? Det finns ju numera t.ex. Wiki-Rötter, GeneWiki, SmedsWiki för att bara nämna några. Söker man på ordet Wiki i Google ser det ut så här t.ex. "Ungefär 1,340,000,000 resultat (0.08 sekunder)".

    Mvh/Sten Magnusson

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av Malviken Visa inlägg
    Går det inte lite inflation i Wikis? Det finns ju numera t.ex. Wiki-Rötter, GeneWiki, SmedsWiki för att bara nämna några. Söker man på ordet Wiki i Google ser det ut så här t.ex. "Ungefär 1,340,000,000 resultat (0.08 sekunder)".
    Om dom handlar om samma sak kan man tycka det är slöseri med resurser, men det skulle det vara även om man valde någon annan form för publicering, vanliga statiska hemsidor eller ett CMS. Wikis är svårslaget när det gäller att hitta en form där flera kan arbeta tillsammans med artiklar på Internet.

  6. #6

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DIS Wiki

    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Om dom handlar om samma sak kan man tycka det är slöseri med resurser, men det skulle det vara även om man valde någon annan form för publicering, vanliga statiska hemsidor eller ett CMS. Wikis är svårslaget när det gäller att hitta en form där flera kan arbeta tillsammans med artiklar på Internet.
    Min erfarenhet av t.ex. Wiki-Rötter är att den användare som i bl.a. en användardiskussion kan ha en synpunkt som skiljer sig från administratörens ofta bemöts med argument som är osakliga. Det ska enligt uppgift finnas en versionshistorik så att de ändringar som görs går att se. Jag kan ha fel men jag har tyckt mig se att den blivit raderad eller åtminstone ändrad vid ett antal tillfällen.

    Därutöver kan en ny användare göra misstag som då genast påpekas av en administratör. Administratören kan däremot utan vidare skriva diverse inlägg direkt på den sida som är avsedd för användarens presentation. Inlägg som alltså enbart hör till användardiskussionen.

    Mvh/Sten Magnusson

  7. #7

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DIS Wiki

    Har det blivit en dubblettpostning berodde det enbart på att sidan försvann då inlägget postades.

    Mvh/Sten Magnusson

  8. #8
    Som tidigare förts fram finns det ju ett förslag att utreda införandet av en genealogisk databas över Sveriges historiska befolkning. Utan att föregripa vad Dis kan komma fram till i utredningsarbetet kan (eller kanske bör) en sådan databas delas upp i två delar kopplade till varandra. Den ena delen omfattar enbart ett fåtal statiska uppgifter om varje person, som "kvalitetssäkras", medan den andra delen får en dynamisk uppbyggnad, där levnadsbeskrivnngar och annan intressant information eller externa länkar kring respektive person läggs in. Den senare delen är säkert lämpad för en "Wiki-lösning.

  9. #9
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Kan man lägga till en modul för fotnoter?

    <ref>Källa bla bla</ref>

    == References ==

  10. #10
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Kan man nog, har du en länk till en sådan modul?
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  11. #11

  12. #12
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Här ser man hur man använder Footnotes.

  13. #13
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Inte så svårt. Extension:Cite fixad, vänligen prova!
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  14. #14
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Tack, snabbt jobbat! Ska testa snarast

  15. #15

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Borttagen text av skribenten p.g.a. missförstånd.

    F.ö. finns det väl skäl att påminna om att det material som återfinns på en s.k. Wiki är tillgängliggjort under en Licens kallad Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported. Det här pågår en diskussion om på dels Anbytarforum_Förbundsforum_Rötter_Wiki-Rötter parallellt med en på Arkivguiden_Arkivguidens Forum_Internettjänster_Släktforskning på nätet. Fakta har därvid framkommit som verkar innebära att ingen Wiki kan anses ha upphovsrätt till publicerat material ifall det klart anges att det är ovanstående licensvillkor som gäller.

    Sedan kan vi ju ha skilda synpunkter på det rimliga i att bara kopiera texter rakt av men det torde vara en annan sak.
    Senast redigerat av Malviken den 2012-06-10 klockan 18:36. Anledning: Missförstånd

  16. #16
    .....
    Senast redigerat av admin den 2012-06-11 klockan 20:51. Anledning: Postade från fel konto

  17. #17
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det finns inget som säger att bara för att det är en wiki så är det med automatik den licensen du nämner. Men Wikipedia använder den, det är riktigt.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  18. #18

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Det finns inget som säger att bara för att det är en wiki så är det med automatik den licensen du nämner. Men Wikipedia använder den, det är riktigt.
    Samtliga s.k. Wikis som jag nämnt här ovan och sannolikt även fler använder sig av denna licens vilket torde innebära att ingen av dessa, vare sig Wikipedia, Wiki-Rötter eller webbplatsen Släktforskning på nätet kan göra anspråk på någon upphovsrätt.

    Jag ska ta en titt på några fler Wiki-platser men förmodligen kommer jag att hitta samma sak. Sedan kan man väl ha diverse synpunkter på att material på en plats bara kopieras rakt av till nästa o.s.v. men det är en annan sak.

  19. #19

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Jag konstaterade tidigare i dag, vilket framgår på Arkivguidens Forum att Wiki-Rötter har flera artiklar man hävdar är upphovsrättsskyddade, men i själva verket är rena kopior av Wikipedias artiklar i motsvarande ämnen.

    Eftersom Wiki-Rötter hänvisar till samma licens som Wikipedia och även t.ex. "Släktforskning på nätet" torde argumentet om upphovsrätt förfalla.

    Sedan kan man ifrågasätta det rimliga i detta men juridiskt torde det inte hålla.

    Ha nu en skön midsommar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •