Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Digital släkttavla

  1. #1

    Digital släkttavla

    Hej!
    Jag är nybörjare och just nu vill jag bara göra en utskrift i form av en släkttavla som visar alla ättlingar till två anföräldrar, avlidna på 1940- och 50-talet. Helst orienterad uppifrån och ner. Går detta i Disgen eller finns det någon som kan rekommendera ett annat program?
    Det är svårt att ta reda på själv om det blir som jag har tänkt utan att först föra in data för ett par generationer, och det blir ju ett tidskrävande sätt att hitta rätt redovisningsprogram. Så jag hoppas att någon kan tipsa mig.
    Det ska alltså se ut ungefär som i Wikipedias exempel på släktträd
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%...%C3%A4dhttp://
    med mormor och morfar överst (även om det i mitt fall blir gamla mormor och gamla morfar) och sen fortsätta generationerna efter mig och för anföräldrarnas alla ättlingar.
    Senast redigerat av Rosberg den 2018-02-17 klockan 11:18.

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319

    DISGEN

    En grafisk stamtavla i disgen kan se ut så här, men kan ju ställas in att se ut nästan hur som helst.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av m00707 den 2018-02-17 klockan 18:14.

  3. #3
    Hej!
    Tack för svar.
    Men kan man då alltså välja att även synliggöra 1) Andersson Olof Bondes maka bredvid Andersson Olof Bonde, 2) deras samtliga barn, 3) barnens samtliga barn, etc?
    Jag tolkar Olof Persson som son till Anders Olofsson, stämmer detta trots hans namn?

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Olof Persson hade nog gått lite för snabbt där, han heter Andersson. 1) Makan kan man inte få med här vad jag vet. Men 2) och 3) som då är ättlingar får man med i hur många generationer som helst, men det blir en bred tavla. Den går att göra från vänster till höger och då tar den betydligt mindre plats med rätt inställningar.

  5. #5
    Tack! Då tror jag att det funkar som jag vill förutom att båda anföräldrar inte finns med. Märklig sed tycker jag. Det vore intressant att få reda på om det finns något program som har det och samtidigt inte har andra begränsningar, till exempel i antalet generationer. Eller jag behöver bara sju eller åtta.

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Man skall nog inte välja program efter hur en grafisk släkttavla ser ut. Det finns andra betydligt mer informativa utskrifter.

    En stor grafisk släkttavla med många generationer är knappt möjlig att överblicka och få något sammanhang i.
    Jag körde ett exempel med 8 generationer som du föreslog (det går att få fler) vilket gav över 130 A4-sidor.

    Men för att visa en släktgren från 1940-1950 talet är den alldeles utmärkt.

  7. #7
    Tack för svar.
    Nej, jag förstår, men jag vill bara göra en schematisk bild över just dessa personer utan att det egentligen har med släktforskning att göra (mer än namn, födelse- och eventuellt dödsår).
    Jag går en kurs nu och ska gå bakåt i tiden enligt alla konstens regler, men vill först göra ovanstående till ett visst ändamål.
    När du säger 130 A4-sidor, menar du att olika delar av trädet, eller tavlan, finns på olika blad så att de bildar den totala bilden om man lägger dem bredvid varandra?

  8. #8

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag tog det bara som ett exempel. Över flera generationer blir det väldigt många personer, i mitt exempel jag använde drygt 1100 personer. Det är omöjligt att ge en bra överblick över en sån släktkarta.

    Som svar på din fråga så har programmet delat upp den totala bilden på A4-sidor eftersom jag hade den skrivarinställningen.
    Och ja, man behöver lägga samman dom bredvid och under varandra.
    Det behövs alltså en yta på 16-17 kvadratmeter för att få hela bilden.

  9. #9
    Så många får jag inte, så det blir nog bra. Tack för hjälpen!

  10. #10

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    43
    Jag har fullförståelse för att en utskrift ger mycket papper men jag skulle vilja se funktionen "släktträd" som html-export. (Om det nu inte redan går och jag missat i instruktionerna).
    Dvs en översikt som visar barn och barnbarn osv i ett par 3-4 generationer på ett sätt analogt med hur ansedlar och antal släktled visas i nuvarande html-export.
    När man presenterar sitt arbete är det många som är minst lika intresserade av sin nu levande släktingar i form av 3- och 4-männingar som eventuella gemensamma anor. Men det finns inget enkelt sätt att distribuera detta på. En cd eller usb-minne med just en html-export vore oöverträffad eftersom den stor flexibilitet i urval med hjälp av listor och flaggor.

  11. #11

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej! Tycker också att det vore bra med en utskrift av hela stamträdet. Eller export av något slag. På en A4 sida. Ja, då blir det smått och liten text, men en sådan sida går ju att förstora och skriva ut på ett större papper, t.ex. A3 eller A0. Självklart givet att inte trädet är begränsat och inte behöver 16-17 kvadratmeter...
    Som alternativ till den Komprimerade utskriften.

    Nu blir det, som sagt, ett antal A4 sidor som man kan tejpa ihop.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •