Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hans Karlsson, från Småland, på arbete i Härjedalen 1889

  1. #1

    Gunnar Lagerlöf
    Medlemsnr
    56319
    Inlägg
    13

    Hans Karlsson, från Småland, på arbete i Härjedalen 1889

    Jag söker min morfars far, min morfar var Olle Mattias Olofsson, född 1890-02-03 i Linsell församling, Glöte, Härjedalen.
    Olle Mattias mor var Karin Olofsdotter, född 1858-08-06.

    Enligt min släkts muntliga tradition så hette Olle Mattias far Hans Karlsson och kom ifrån Småland.

    Min morfar borde alltså ha blivit till i maj-juni 1889 i Linsells församling, Härjedalen.

    Någon som känner till en smålänning, Hans Karlsson, som befann sig på arbete i Härjedalen vid denna tid.

    Jag har gjort DNA analys av mina gener.

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    En snabb sökning folkräkningen 1890 gav inget. Föreslår att du tröskar igenom husförhörslängden 1880-1891 sida för sida (med hopp om att han hamnat på pränt där någonstans). Risken finns väl att han kanske höll till i någon grannsocken. I övrigt har jag svårt att se vad mer man kan göra med ett så vanligt namn. DNA-forskning är jag inte så hemma på, men om du får träff på någon med småländskt påbrå är det läge att följa upp deras anor.

  3. #3

    Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888
    Inlägg
    57
    Har du ställt frågan på Anbytarforum? Där är chansen större att du får hjälp.

  4. #4

    Gunnar Lagerlöf
    Medlemsnr
    56319
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av virde1 Visa inlägg
    Har du ställt frågan på Anbytarforum? Där är chansen större att du får hjälp.
    JA, det har jag, ursäkta sent svar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •